پنج ماده مغذی برای سلامت بهتر پوست: نظر متخصصان چیست؟

دکتر بهاره نیکویه، دکتری علوم تغذیه و رژیم درمانی

در این مطلب خواهد دید که چگونه مواد مغذی ضروری می توانند به تغییر پوست شما کمک کنند و نکات عملی بیشتری برای گنجاندن آنها در وعده های غذایی خود خواهید یافت.

تا به حال به این فکر کرده اید که چرا برخی افراد به نظر می رسد درخشش طبیعی دارند؟ معلوم شد که این فقط در مورد روتین مراقبت از پوست کامل نیست – رژیم غذایی نیز نقشی اساسی دارد. در این مطلب، پنج ماده مغذی برتر را معرفی می‌کنیم که تحقیقات علمی و کارشناسان معتقدند می‌توانند به حمایت از پوست درخشان کمک کنند. شما خواهید دید که چرا این مواد مغذی ضروری هستند و چگونه به راحتی آنها را در وعده های غذایی خود بگنجانید.

سلامت پوست چگونه با برنامه غذایی ارتباط دارد؟

در بسیاری از موارد، پوست شما می تواند بازتابی از سلامت کلی شما باشد و آنچه می خورید نقش زیادی در ظاهر آن دارد. غذاهای غنی از مواد مغذی بلوک‌های ساختمانی برای سلول‌های سالم پوست را فراهم می‌کنند که می‌تواند به حمایت از ساختار، کشسانی و هیدراتاسیون پوست کمک کند.

پوست بزرگ‌ترین عضو بدن ما است و به یک رژیم غذایی متعادل که شامل پروتئین کافی، اسیدهای چرب ضروری و انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است برای حفظ سلامت نیاز دارد. رژیم غذایی ما همچنین ممکن است بر برخی اختلالات پوستی مزمن مانند پسوریازیس، درماتیت آتوپیک و آکنه تأثیر بگذارد.

پنج ماده مغذی برای سلامت بهتر پوست: نظر متخصصان چیست؟

5 ماده مغذی برای سلامت بهتر پوست

  1. زردچوبه

کورکومین ترکیبی است که در زردچوبه یافت می شود و به آن رنگ طلایی می دهد. حاوی ترکیبات مفیدی است که ممکن است خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد میکروبی داشته باشد. تحقیقات اخیر همچنین نشان داده است که کورکومین ممکن است یک درمان موثر در بیماری های پوستی باشد.

یک بررسی در سال 2019 منتشر شد و نشان داد که کورکومین یک روش طبیعی و ایمن برای کمک به درمان انواع خاصی از درماتیت، پسوریازیس و بهبود زخم است.

برخی از مطالعات نیز نقش بالقوه کورکومین را در بهبود آنچه که “التهاب” می نامند نشان داده اند. شواهد محدود اما امیدوارکننده ای برای بهبود بالقوه در استحکام پوست، جلوگیری از پیری پوست و افزایش سنتز کلاژن پس از استفاده از کورکومین وجود دارد.

می توانید مصرف کورکومین خود را با دستورهای غذایی موجود در این سایت افزایش دهید.

2. ویتامین D

ویتامین D نقش مهمی در حفظ سلامت پوست ایفا می کند، زیرا می تواند به کاهش التهاب و محافظت از پوست در برابر آسیب های خورشید کمک کند. بررسی سال 2021 از مجله بین المللی علوم مولکولی نشان می دهد که اثرات ضد التهابی و محافظتی، ویتامین D را به یک جزء کلیدی برای سلامت پوست پیری تبدیل می کند.

منابع غذایی حاوی ویتامین D بسیار محدود هستند و ممکن است نیاز به دریافت مکمل داشته باشید.  اما قبل از امتحان هر مکمل جدیدی با متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

3. پروبیوتیک

پروبیوتیک ها نقش مهمی در تغذیه تریلیون ها میکروارگانیسم در روده شما دارند و ممکن است بیش از آنچه فکر می کنید بر سلامت پوست شما تأثیر بگذارند.

یک بررسی اخیر در سال 2023 نشان می دهد که پروبیوتیک ها به ویژه برای سلامت پوست ما مفید هستند و به درمان آکنه، پسوریازیس، بهبود زخم و بسیاری از مشکلات پوستی دیگر کمک می کنند. همچنین نشان داده شده است که پروبیوتیک ها از دست دادن آب از راه پوست را کاهش داده و سطح سرامید را در سلول های پوست افزایش می دهند، هیدراتاسیون کلی را افزایش داده و به طور بالقوه برای افرادی که سعی در مدیریت پوست خشک دارند کمک کننده هستند.

بررسی دیگری در سال 2022 نشان داد که پروبیوتیک ها ممکن است در تسکین علائم مشابه پسوریازیس مانند قرمزی پوست، پوسته پوسته شدن و ضخیم شدن پوست نقش داشته باشند. به علاوه پیشنهاد شده است که مکمل پروبیوتیک ها می توانند کیفیت زندگی و نشانگرهای التهابی را در بیماران بهبود بخشند.

سعی کنید غذاهای غنی از پروبیوتیک مانند ماست، کیمچی، کفیر و کلم ترش را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

4. امگا-3

چربی های سالم مانند اسیدهای چرب امگا 3 بهترین دوستان پوست شما هستند. اسیدهای چرب امگا 3 برای سلامت پوست حیاتی هستند، زیرا به حفظ سد چربی پوست کمک می کنند و آن را هیدراته و حجیم نگه می دارند. امگا 3 همچنین حاوی خواص ضد التهابی است که ممکن است به درمان برخی از بیماری های التهابی پوست کمک کند.

یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که مکمل روغن ماهی در افرادی که مبتلا به درماتیت آتوپیک (یک بیماری التهابی مزمن پوستی که باعث خشکی و خارش پوست می شود) سبب بهبود مشکلات پوستی آن ها می شود.

بر اساس یک بررسی در سال 2020 از مجله پزشکی و جراحی پوست، امگا 3 ممکن است برای درمان پسوریازیس و زخم های پوستی و همچنین کاهش شدت آکنه مفید باشد.

امگا 3 معمولا در ماهی های چرب مانند سالمون یا تن، بذر کتان، دانه چیا و گردو یافت می شود.

5. فیبر

فیبر اغلب با سیری مرتبط است، اما ممکن است قهرمان ناشناخته پوست شما نیز باشد. یک بررسی تحقیقاتی در سال 2020 نشان می دهد که چگونه فیبر ممکن است از سلامت دستگاه گوارش بدن شما حمایت کند و به حفظ تعادل میکروبیوم روده کمک کند.

وقتی روده ما خوشحال است، پوست ما نیز می تواند بهترین عملکرد خود را داشته باشد و احتمالاً به همین دلیل است که تحقیقات رو به رشدی پیرامون «محور روده-پوست» وجود دارد. این مفهوم نوین اساساً دقیقاً همانطور که به نظر می رسد است: مطالعه رابطه بین میکروبیوم روده و پوست ما.

یک مقاله تحقیقاتی در سال 2022 نشان می‌دهد که فیبرها به حفظ یکپارچگی سد پوست کمک می‌کنند. علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که پیروی از یک رژیم غذایی با فیبر بالا ممکن است به تسکین آلرژی های پوستی کمک کند.

از یک رژیم غذایی متعادل با غذاهای غنی از فیبر مانند غلات کامل، میوه ها، سبزیجات، آجیل، دانه ها و حبوبات لذت ببرید.

دستورهای غذایی مانند بار پرپروتئین و فیبر و سالاد کاهو و پرتقال را امتحان کنید.

سخن پایانی

با در نظر گرفتن مواد مغذی مانند کورکومین، ویتامین D، فیبر، امگا 3 و پروبیوتیک ها، نه تنها از سلامت پوست خود حمایت می کنید، بلکه سلامت کلی خود را نیز افزایش می دهید. بعلاوه، انتخاب غذاهای غنی از مواد مغذی به جای تکیه بر مکمل های گران قیمت و محصولات مراقبت از پوست می تواند سرمایه گذاری عاقلانه ای هم برای پوست و هم برای کیف پول شما باشد.

به یاد داشته باشید که در طول زمان بر روی تغییرات کوچک تمرکز کنید. شاید، لذت بردن از حداقل یکی از این مواد مغذی را هر روز به عنوان یک نقطه شروع قوی هدف قرار دهید.

در facebook به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در email به اشتراک بگذارید