بخور و نخورهای دوران بارداری

بهاره نیکویه، دکتری تغذیه و رژیم درمانی

لوگو

دوران بارداری از حساس ترین زمان های زندگی برای هر مادری است زیرا علاوه برسلامت خود باید به فکر پایه ریزی تندرستی برای همه عمر فرزند خود باشد.

پژوهش های اخیر پیشنهاد می کنند که برخی غذاها در زمان بارداری بهتر است مصرف شوند و برخی غذاها نه. در این مطلب به برخی از این موارد اشاره خواهد شد.

بخور نخورهای بارداری

غذاهایی که منع مصرف دارند یا باید در خوردن آنها احتیاط شود:

گوشت های نیم پز یا خام

خوردن گوشت در زمان بارداری لازم است به شرطی که کاملا پخته باشد. همبرگر یا استیک های نیم پز را باید در این دوران فراموش کنید.

خوردن گوشت های نیم پز می تواند شما را در معرض آلوده شدن به باکتریهای خطرناکی مانند لیستریا و توکسوپلاسما قرار دهد. لیستروزیس می تواند از جفت به جنین انتقال یافته و خطر سقط و زایمان زودرس را به همراه داشته باشد.

لبنیات و پنیرهای پاستوریزه نشده

شما حتما باید لبنیات بخورید و پنیر نیز منبع خوب کلسیم و پروتئین برای شماست اما حتما از انواع لبنیات پاستوریزه استفاده کنید. 

پاستوریزه کردن لبنیات، باکتریهای مضر آن ها را از بین می برد. و خطر آلودگی به لیستریا و Ecoli را می کاهد. آلودگی به این باکتری ها هم برای شما و هم جنین شما بسیار خطرناک است.

تخم مرغ  خام

حتما از تخم مرغ در برنامه غذایی خود استفاده کنید. تخم مرغ منبع عالی پروتئین است. اما خوردن تخم مرغ خام در این دوران مجاز نیست. تخم مرغ خام احتمال آلودگی به سالمونلا را در شما افزایش می دهد.

از خوردن سس ها یا دسرهایی که از تخم مرغ خام تهیه می شوند مانند سس سزار یا مایونز خانگی پرهیز کنید.

سوشی

در تهیه سوشی ها عمدتا از ماهی های خام استفاده می شود که خطر آلوده شدن به انگل های ماهی را افزایش می دهد. آلودگی به این انگل ها باعث کمخونی در شما و کاهش اکسیژن و مواد مغذی در جنین شما می شود.

قهوه

توصیه می شود در دوران بارداری مصرف قهوه خود را به 1 لیوان در روز محدود کنید.

 بررسی ها نشان می دهند که مصرف زیاد قهوه در این دوران می تواند سبب سقط، تولد نوزاد نارس و یا نوزاد کم وزن شود. هرچند که برخی مطالعات نیز این ارتباط را نشان ندادند اما متخصصان توصیه می کنند که مادران در مورد مصرف قهوه در دوران بارداری احتیاط کنند.

مواد مغذی کلیدی که حتما باید مصرف شوند

بخور

یک رژیم غذایی سالم در دوران بارداری تنها مربوط به حذف برخی مواد غذایی نیست. 

شما باید از برخی مواد غذایی سالم بیشتر استفاده کنید. سبزیها، میوه ها، غلات کامل و پروتئین های سالم باید در رژیم غذایی شما به اندازه کافی وجود داشته باشند. 

هرچند که عبارت ” شما باید بجای دو نفر غذا بخورید” اغراق آمیز است اما برخی مواد غذایی باید در رژیم شما نسبت به قبل بارداری افزایش یابد.

در سه ماه اول نیاز به انرژی شما تقریبا مانند قبل بارداری شماست. برای سه ماه دوم روزانه به حدود 340 کیلوکالری بیشتر انرژی نیاز دارید و در سه ماه سوم نیز باید 450 کیلوکالری در روز بیشتر از قبل بارداری خود انرژی دریافت کنید.

البته تنها بر انرژی تکیه نکنید انرژی شما باید از منابع غذایی با کیفیت تامین شوند تا نیاز مواد مغذی شما و کودکتان را نیز برآورده کنند.

اسید فولیک

اسید فولیک برای جلوگیری از نقص لوله عصبی لازم است. به همین علت مهم است که مواد غذایی با اسیدفولیک بالا در دو ران بارداری مصرف شود با این حال توصیه می شود خانم های باردار روزانه 400 تا 800 میکروگرم  در روز مکمل مصرف کنند. 

توصیه می شود خانم ها از یکماه قبل از بارداری مکمل استفاده کنند.

سبزیجات برگ سبز، غلات صبحانه غنی شده، حبوبات منبع خوبی از اسیدفولیک هستند.

آهن

به علت اینکه حجم خون در طی بارداری افزایش می یابد، آهن برای ساخت خون شما و اکسیژن کافی جنین شما لازم است. مصرف آهن کافی از خستگی، ضعف، و کمخونی جلوگیری می کند.

حتما از مکمل های بارداری حاوی آهن استفاده کنید و غذاهایی که حاوی آهن هستند را در رژیم روزانه خود داشته باشید. از جمله غذاهای حاوی آهن می توان به گوشت ها، کشمش، حبوبات و عدس اشاره کرد.

آهن موجود در گوشت به آسانی جذب می شود. مصرف غذاهای حاوی ویتامین C همراه منابع آهن نیز جذب آهن را افزایش می دهد.

کافئین می تواند جذب آهن را کم کند پس حتما بین مصرف آهن و کافئین 1 تا 3 ساعت فاصله بگذارید.

امگا-3

دو طبقه اسیدهای چرب امگا-3 ، EPA و DHA هستند. هر دو برای رشد و نمو مغز و چشم کودک ضروری هستند. این اسیدهای چرب باید از رژیم غذایی مادر تامین شوند چون بدن جنین نمی تواند آن ها را بسازد. ماهی های چرب، مانند سالمون غنی از اسیدهای چرب امگا-3 هستند. 

منابع گیاهی امگا-3، دانه کتان هستند.

برای بسیاری از مادران تامین مقدار امگا-3 مورد نیاز مشکل است و معمولا نیاز به دریافت مکمل دارند.

سخن آخر

زمانی که بارداری هستید باید بیش از پیش مراقب غذای دریافتی خود باشید. برای سلامت کودک خود، رژیم غذایی متنوعی داشته باشید و از سبزیها، میوه ها، غلات کامل و پروتئین های با کیفیت استفاده کنید.

با متخصص تغذیه خود مشورت کنید تا مکمل های مناسب را برای شما تجویز کند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در email به اشتراک بگذارید