یک ماده غذایی حاوی کربوهیدرات که برای مبتلایان به پرفشاری خون مفید است.

دکتر بهاره نیکویه، دکتری علوم تغذیه و رژیم درمانی

اگر فشار خون بالا دارید، ممکن است وسوسه شوید که تغییرات شدیدی در رژیم غذایی مانند حذف همه کربوهیدرات ها ایجاد کنید، اما نیازی به ترک آنها نیست. رژیم غذایی ” دش”  (DASH)برای توقف فشار خون بالا، سال ها به عنوان یک استراتژی خوب برای پیشگیری و درمان فشار خون بالا شناخته می شود. و نکته اینجاست: رژیم دش یک رژیم کم کربوهیدرات نیست. در واقع، دستورالعمل های آن بر بسیاری از غذاهای سالم حاوی کربوهیدرات مانند میوه ها، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل تاکید دارد.

کربوهیدرات ها دشمن نیستند. محبوبیت رژیم‌های کم کربوهیدرات ممکن است به کربوهیدرات‌ها شهرت بدی داده باشد، اما علم می‌گوید که این کاملاً اشتباه است. در واقع کربوهیدرات ها بخش ضروری یک رژیم غذایی سالم هستند. آنها منبع اصلی انرژی برای بدن هستند و بسیاری از مواد مغذی مفید مانند فیبر، ویتامین B و آنتی اکسیدان ها را فراهم می کنند.

 

 در ادامه بخوانید تا بدانید چگونه کربوهیدرات ها ممکن است به فشار خون بالا کمک کنند و کربوهیدراتی را به شما معرفی می کنیم که ممکن است بخواهید بیشتر به بشقاب خود اضافه کنید.

چرا کربوهیدرات ها می توانند به فشار خون بالا کمک کنند؟

وقتی صحبت از کاهش فشار خون می شود، کیفیت کربوهیدرات های موجود در رژیم غذایی شما مهم است. یک مطالعه در سال 2021 منتشر شد، ارتباط رژیم غذایی و فشار خون را بررسی کرد و دریافت که مصرف بیشتر کربوهیدرات‌های باکیفیت مانند حبوبات، غلات کامل و میوه‌ها، فشار خون را کاهش می‌دهد.

از سوی دیگر، خوردن بیش از حد کربوهیدرات های تصفیه شده، که اغلب کربوهیدرات های ساده نامیده می شوند، مانند کربوهیدرات های موجود در شیرینی ها و نان سفید و مصرف بیش از حد قندهای اضافه شده از نوشیدنی های شیرین، با افزایش خطر ابتلا به فشار خون همراه است.

بنابراین، هنگام انتخاب کربوهیدرات‌ها برای گنجاندن در رژیم غذایی خود برای مدیریت فشار خون بالا، آیا چیزی وجود دارد که بهتر از بقیه باشد؟ بخوانید تا متوجه شوید.

 

بهترین کربوهیدرات برای فشار خون بالا

همانطور که اشاره کردیم، میوه ها، سبزیجات و غلات کامل در رژیم غذایی “دش” تشویق می شوند. اما یکی از انتخاب های مورد علاقه ما برای افزودن بیشتر به بشقاب خود این است “” کینوا “”

کینوا یک غله باستانی است که در اوایل دهه 2000 محبوبیت زیادی به دست آورد. اگرچه کینوا یک غله واقعی مانند گندم و جو نیست ، کینوا به طور کلی با سایر غلات گروه بندی می شود زیرا مشخصات تغذیه ای آن بسیار مشابه است. در اینجا دلیل این که کینوا انتخاب برتر ما است را با شما در میان می گذاریم.

 

غنی از فیبر

در مقایسه با سایر غلات کامل محبوب مانند برنج قهوه ای، کینوا به دلیل محتوای فیبر خود در صدر قرار می گیرد. به این دلیل که کینوا پخته شده دو برابر برنج قهوه ای فیبر دارد.

یک مطالعه در سال 2021 منتشر شد، مصرف فیبر زنان در میانسالی را اندازه‌گیری کرد و نشان داد کسانی که فیبر بیشتری از غلات کامل مانند کینوا مصرف می‌کنند، کمتر به فشار خون مبتلا می‌شوند.

افزایش مصرف فیبر نه تنها برای فشار خون مفید است، بلکه از روده نیز محافظت می‌کند. میکروبیوم روده جامعه پیچیده ای از میکروارگانیسم ها مانند باکتری است که می تواند بر سلامت کلی تأثیر بگذارد. باکتری های خوب در دستگاه گوارش شما با فیبر رشد می کنند. باکتری های خوب روده  ترکیباتی به نام اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تولید می‌کنند که ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند.

 

منبع خوب پروتئین گیاهی

 جایگزینی پروتئین حیوانی با یک گزینه گیاهی حداقل چند بار در هفته فواید بالقوه زیادی دارد – زیرا غذاهای گیاهی دارای فیبر بیشتری هستند و چربی اشباع شده و کلسترول موجود در بسیاری از محصولات گوشتی را ندارند.

طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۲ ، خوردن پروتئین از منابع مختلف، از جمله گیاهان و حیوانات، به کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا کمک می‌کند. در طول این مطالعه شش ساله، افرادی که منابع مختلف پروتئین را در رژیم غذایی خود گنجانده بودند، 6 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا بودند.

منابع گیاهی پروتئین مانند کینوا یک راه عالی برای افزودن تنوع به رژیم غذایی شما است. از آنجایی که کینوا از نظر فنی یک دانه است، پروتئین بسیار بالاتری نسبت به سایر غلات کامل دارد، کینوا در هر نصف لیوان، 4 گرم پروتئین دارد.

 

سرشار از منیزیم

 اگرچه سدیم در مدیریت فشار خون بسیار مورد توجه قرار می گیرد، اما چند ماده معدنی دیگر در رژیم غذایی مانند منیزیم وجود دارند که به همان اندازه مهم هستند. طبق تحقیقات سال 2019 مصرف بیشتر منیزیم ممکن است به کنترل بهتر فشار خون کمک کند.

یکی از راه هایی که منیزیم به مدیریت فشار خون کمک می کند، مقابله با مکانیسمی است که باعث انقباض عروق خونی و افزایش فشار در شریان ها می شود. هنگامی که رگ های خونی منبسط تر هستند، جریان خون بهبود می یابد و فشار خون کاهش می یابد.

تحقیقات در مورد اثربخشی مکمل منیزیم برای فشار خون چندان واضح نیست، بنابراین افزایش مصرف غذاهای پر منیزیم بهترین استراتژی است.

نصف لیوان کینوا پخته شده 14 درصد از منیزیم مورد نیاز روزانه شما را تامین می کند.

 

پیام پایانی

اگر دوستدار کربوهیدرات هستید و به فشار خون بالا هم مبتلا هستید، نیازی نیست که همه غذاهای مورد علاقه خود را کنار بگذارید. در واقع، رژیم شماره یک برای کاهش فشار خون، رژیم ” دش” است، که بر بسیاری از غذاهای پیچیده حاوی کربوهیدرات مانند میوه ها، حبوبات و غلات کامل تاکید دارد. اگرچه همه آنها فوایدی دارند، بهترین انتخاب ما برای کاهش فشار خون کینوا است.

از امروز این دانه ارزشمند را در برنامه غذایی خود قرار دهید. برای این کار از دستورهای غذایی حاوی کینوا در این سایت استفاده کنید.

در facebook به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در email به اشتراک بگذارید