پنج نکته برای مبتلایان به دیابت که حس بهتری در زمان تعطیلی داشته باشند.

دکتر بهاره نیکویه، دکتری علوم تغذیه و رژیم درمانی

فصل تعطیلات فرصتی برای گذراندن وقت با خانواده و دوستان است. تمرکز بر غذا و سنت ها در این زمان از سال می تواند استرس زا باشد، به خصوص اگر دیابت دارید. با این حال، مهم است که با عزیزان خود جشن بگیرید و قبل و بعد از جشن احساس خوبی داشته باشید. و شما کاملاً می توانید! در اینجا هفت نکته وجود دارد که به شما کمک می‌کند در زمان تعطیلات، اگر دیابت دارید، بهترین احساس را داشته باشید، به علاوه یک اشتباه که باید از آن اجتناب کنید.

به روش بشقاب دیابت پایبند باشید

یکی از ساده‌ترین راه‌های بصری برای پر کردن بشقاب، طبق روش بشقاب انجمن دیابت آمریکا است. روش بشقاب دیابت به مدیریت وعده های غذایی بدون استرس و بدون اندازه گیری و شمارش غذا کمک می کند. طبق این روش باید:

  • نیمی از بشقاب خود را با سبزیجات کم کربوهیدرات مانند لوبیا سبز، کلم بروکلی، گل کلم یا سالاد سبزی پر کنید.
  • یک چهارم را با غذاهای پر پروتئین مانند ماهی یا مرغ پر کنید.
  • ربع آخر را با نشاسته هایی مانند غلات کامل، میوه ها یا سیب زمینی شیرین پر کنید.

برای اطلاع بیشتر در مورد روش بشقاب دیابت کلیک کنید

از زمان برگزاری جشن آگاه باشید

در طول تعطیلات، ممکن است جشن در زمان‌های مختلف آغاز شود. برخی از مردم وعده غذایی بزرگ خود را از ساعت 3 یا 4 بعد از ظهر شروع می کنند. اگر وعده غذایی جشن شما با وعده‌های غذایی برنامه‌ریزی شده‌تان مطابقت ندارد، از قبل برنامه‌ریزی کنید که چگونه با ایجاد تغییرات کنار بیایید. اگر از تزریق انسولین یا قرص هایی استفاده می کنید که قند خون شما را کاهش می دهد، با متخصص تغذیه خود مشورت کنید تا بهترین برنامه ریزی برای مقابله با تغییرات در زمان وعده های غذایی را داشته باشید.

فعالیت بدنی داشته باشید

حفظ حرکت بدن در طول زمان تعطیلات همچنان مهم است. یک سنت تعطیلات جدید را شروع کنید که شامل فعالیت بدنی است. به‌عنوان مثال، صبح ها کمی پیاده‌روی کنید. همچنین می‌توانید با خانواده و همسایه‌ها در فعالیت‌هایی مانند بازی دوستانه شرکت کنید.

میان وعده های خود را برنامه ریزی کنید

در زمان تعطیلات و در مهمانی ها ممکن است وعده های اصلی غذایی دیرتر از زمان معمولی که شما غذا می خورید سرو شوند. برای کنترل قند خون خود، میان وعده های سالم را فراموش نکنید. گرسنگی طولانی مدت می تواند تعادل قندخون شما را مختل کند.

وعده های کوچکتر بخورید

به احتمال زیاد، در جشن های تعطیلات شما، گزینه های غذایی خوشمزه زیادی وجود خواهد داشت که مشتاق امتحان کردن آنها هستید. بهترین انتخاب شما این است که مراقبت مقدار غذایتان باشید. اگر نمی توانید در مورد یک یا دو غذای کربوهیدراتی تصمیم بگیرید، بخش کوچکتر یا “نمونه” از چند مورد مصرف کنید. برای اینکه قندخون خود را در محدوده طبیعی خود نگه دارید، سعی کنید کل کربوهیدرات دریافتی خود را برای وعده غذایی (از جمله دسر) مانند یک روز معمولی حفظ کنید. اگر غذایی هست که هنوز می‌خواهید آن را امتحان کنید، اما احساس می‌کنید قند خونتان بالا است، پس از میزبان بپرسید که آیا می‌توانید مقدار کمی از آن را به خانه ببرید تا بتوانید روز بعد از آن لذت ببرید.

اشتباه شماره 1: وعده های غذایی را حذف نکنید

در حالی که ممکن است فکر کنید حذف وعده های غذایی قبل از یک جشن بزرگ ممکن است “مفید” به نظر برسد، انجام این کار می تواند سطح قند خون را مختل کند. علاوه بر این، حذف وعده‌های غذایی می‌تواند منجر به اضطراب، سطوح پایین انرژی، افزایش میل به کربوهیدرات‌های ساده و قند و حتی سطوح ناپایدار قند خون شود. پخش وعده های غذایی خود در طول روز برای حفظ سطح قند خون ثابت کلیدی است. به طور خلاصه، داشتن چیزی در معده قبل از نشستن برای یک وعده غذایی بزرگ می تواند به جلوگیری از خوردن بیش از حد و متعاقباً عدم ثبات قند خون کمک کند.

پیام پایانی

رعایت چند نکته ساده می تواند به شما کمک کند هنگام لذت بردن از تعطیلات با دوستان و خانواده خود بهترین احساس را داشته باشید. با استفاده از روش بشقاب دیابت، فعال ماندن و برنامه ریزی وعده های غذایی و میان وعده ها به کنترل سطح قند خون کمک کنید. با این حال، حذف وعده‌های غذایی، بیشتر از اینکه مفید باشد، ضرر دارد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در email به اشتراک بگذارید