یک عادت بد که باید ترک کنید، اگر می خواهید وزن خود را کاهش دهید.

دکتر بهاره نیکویه، دکتری تغذیه و رژیم درمانی

لوگو

اگر می خواهید بدون حس گرسنگی مداوم و با رعایت یک برنامه غذایی سالم پایدار زندگی کنید و وزن خود را کاهش دهید متن زیر را بخوانید.

یک عادت بد که باید ترک کنید، اگر می خواهید وزن خود را کاهش دهید.

عادت های سالم زیادی هستند که می توانند به کاهش وزن شما کمک کنند، مانند خوردن سبزیجات، دریافت پروتئین کافی و فعالیت بدنی مناسب. از سوی دیگر عاداتی هم هستند که شما را از موفقیت دور می کنند.

افرادی که معمولا همیشه در حال رژیم گرفتن هستند، یک عادتی دارند که اغلب مردم فکر می کنند به کاهش وزن کمک می کند، اما می تواند دلیل اصلی نتیجه نگرفتن شما باشد.

رفتاری که شما باید ترک کنید، خوردن غذای خیلی کم در وعده های غذایی است.

بله، درست شنیده اید. دریافت انرژی خیلی کم بخصوص در صبحانه یا ناهار باعث می شود که شما نتوانید وزن کم کنید. نخوردن غذای کافی یک دلیل اصلی است که بیشتر مردم نمی توانند وزن خود را کاهش دهند.

اگر به دنبال کاهش وزن خود بوده اید حتما این جمله را بارها شنیده اید که کمتر بخورید و بیشتر حرکت کنید تا وزن خود را کم کنید. در عین حال که برای کم کردن وزن به کاهش کالری دریافتی نیاز است اما این توصیه اغلب به درستی استفاده نمی شود و برای بیشتر افراد سبب یک کاهش وزن پایدار نمی شود.

تکرار می کنم، کم کردن بیش از حد انرژی دریافتی و فعالیت بدنی زیاد، راهی برای کاهش وزن پایدار شما نیست. ممکن است در ابتدا وزن شما کم شود اما نمی توانید این کاهش وزن را حفظ کنید. چون به زودی گرسنگی بر بدن شما غلبه می کند و بدن شما به شما فرمان می دهد که غذا بخورید و وزن شما بر می گردد. به علاوه وقتی خیلی کم غذا بخورید عصبی می شوید، سردرد می گیرید و مدام احساس خستگی می کنید. آیا می توانید برای تمام عمر این شرایط را ادامه دهید؟

چگونه این عادت، مانع کاهش وزن پایدار شما می شود؟

سالها شنیده ایم که کمتر بخورید این توصیه باعث شده است که بیشتر از کیفیت بر کمیت غذای خود تمرکز کنیم و این امر مشکل ساز خواهد بود.

وقتی روز خود را با نخوردن آغاز می کنید، در عصر گرسنگی شما را مجبور می کند که غذای بیشتری بخورید. خوردن غذای بیشتر در اواخر روز باعث می شود بدن شما بجای سوزاندن چربی ها آنها را ذخیره کند. چون نگران است که فردا هم چیزی نخورید و بدن شما فکر می کند که شما در قحطی هستید و بدن وظیفه دارد هرچیزی را که میخورید ذخیره کند.

هر زمان که شما غذا می خورید، غذا به گلوکز (قند) شکسته می شود و قندخون افزایش می یابد. افزایش قندخون سبب، ترشح هورمون انسولین میشود. انسولین گلوکز را به داخل سلولها می برد تا سلول ها از آن استفاده کنند. گلوکز اضافی  در ماهیچه  و کبد ذخیره می شود (به صورت گلیکوژن) و اگر باز گلوکزی باقی بماند به صورت چربی ذخیره می شود.

بنابراین اگر صبح غذای کافی نخورید و عصر تکرر و مقدار غذای خود را افزایش دهید، بدن شما چربی بیشتری می سازد.

چگونه عادت خیلی کم غذاخوردن یا اصطلاحا بدخوردن را ترک کنیم؟

اول از همه باور ذهنی خود را تصحیح کنید. نیازی نیست گرسنگی بکشید تا لاغر شود. وقتی برنامه غذایی متعادلی داشته باشد، حس بهتری خواهید داشت و مدام هم به علت گرسنگی به غذا فکر نمی کنید. قندخون شما پایدار خواهد بود و انرژی شما را برای ساعت ها تامین می کند.

هدف این است که شما احساس خوبی داشته باشید و در عین حال کل کالری دریافتی خود را کاهش دهید تا بتوانید به کاهش وزن برسید.

به کیفیت غذای خود هم توجه کنید. فیبر، پروتئین و چربی های سالم را در برنامه غذایی خود داشته باشید. این مواد آهستگی هضم می شوند و شما را مدت بیشتری سیر نگه می دارند. این مواد در غذاهایی مانند مغزها، میوه، سبزیجات، مرغ، ماهی، غلات کامل و ماست وجود دارند.

سعی کنید هر سه تا چهار ساعت یکبار غذا بخورید. این امر باعث می شود انسولین به اندازه لازم ترشح شود و بدن در حال چربی سوزی قرار گیرد.

از ریزه خواری پرهیز کنید، ریزه خواری باعث می شود شما در وعده های غذایی اصلی، دریافت غذایی مناسبی نداشته باشید.

سعی کنید در ناهار و شام، نیمی از بشقاب خود را با سبزیجات پر کنید و یک چهارم آن را به غلات کامل و یک چهارم بعدی را به غذاهای پروتئینی اختصاص دهید. سبزیجات معده شما را پر می کنند و فیبر بالا ودر عین حال کالری کمی دارند، پس شما احساس سیری می کنید اما انرژی کمتری دریافت کرده اید.

مطالب مرتبط: 5 غذای اصلی با کمتر از 250 کالری- مناسب رژیم کاهش وزن

6 ماده غذایی که می توانند در رژیم کاهش وزن شما جای داشته باشند

یک اشتباه رایج حذف غلات از ناهار است چون اکثر افراد فکر می کنند همه مشکلات آن ها بخاطر خوردن نان و برنج است.

پروتئین ها و چربی های سالم نیز به آهستگی هضم شده و سبب کاهش هورمون های اشتها می شوند و شما را برای مدت زمان بیشتری سیر نگه می دارند. ترکیب پروتئین، فیبر و چربی، افزایش قندخون و ترشح انسولین را آهسته تر می کنند.

در صبحانه خود از غلاتی مانند جودوسر، میوه ها و ماست کم چرب استفاده کنید. تخم مرغ و پنیر هم انتخاب های خوبی برای صبحانه است.

در نهایت هوشمندانه غذا بخورید و به بدن خود گوش دهید.

مطالب مرتبط: صبحانه ای که می توانند در رژیم کاهش وزن شما جای داشته باشند

پیام پایانی

بجای خوردن خیلی کم غذا در وعده های غذایی، انتخاب های غذایی درست و سالمی داشته باشید. کیفیت غذا به اندازه کمیت آن مهم است.

شگفت زده خواهید شد و احساس رضایت و انرژی خواهید داشت اگر صبحانه کامل و خوبی بخورید، غلات کامل را به ناهار خود اضافه کنید و در هر وعده غذایی پروتئین، فیبر و چربی های سالم به مقدار مناسب استفاده کنید.

لازم نیست گرسنگی بکشید و مدام با حسرت به غذا فکر کنید. وقتی عادت بد کم خوردن بیش از اندازه در وعده های غذایی خود و ریزه خواری را با عادت داشتن یک وعده غذایی متعادل و سالم جایگزین کنید، حس بهتری خواهید داشت و حتما به نتیجه می رسید.

این یک سفر است که زمان می برد تا به سرانجام برسد اما سلامت شما را تضمین می کند و شما را به وزن مناسب می رساند و اطمینان می دهد که از زندگی خود لذت می برید و متخصص تغذیه شما بهترین همسفر شما در این مسیر است.

منبع: 

در facebook به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در email به اشتراک بگذارید