هشت عادتی که باید ترک کنید، اگر می خواهید قندخون خود را کنترل کنید

بهاره نیکویه، دکتری تغذیه و رژیم درمانی

لوگو

در حالی که کنترل دیابت در ابتدا ممکن است سخت به نظر به رسد اما اگر بعضی اشتباهات کوچک را کنار بگذارید می توانید کنترل قند خون خود را بدست بگیرید.

عادات کنترل قندخون

کنترل قند خون از جنبه های زیادی برای بدن اهمیت دارد. اکثرا شنیده ایم که کنترل قند خون برای بیمارانی که به دیابت مبتلا هستند مهم است، در حالیکه کنترل قندخون برای تعادل انرژی، عملکرد مغزی و خلقی نیز مهم است. تعادل قندخون در کنترل وزن، عملکرد هورمون ها و کاهش خطر بیماریهایی مانند سندرم متابولیک و برخی سرطان ها نیز نقش دارد.

در این مطلب به اشتباهات رایجی که سبب عدم توفیق در کنترل قندخون ما می شود پرداخته شده و راه حل هایی نیز ارائه می شود.

  • عادت 1- تمرکز بیش از اندازه بر انرژی دریافتی

اگر فقط به انرژی غذایی که می خورید تمرکز داشته باشید، تصویر بزرگتری را از دست خواهید داد. شما باید برای کنترل قندخون خود، تعادل خوبی بین پروتئین، چربی و کربوهیدرات برقرار کنید.

وقتی شما کربوهیدرات می خورید (غلات، حبوبات، میوه ها، سبزیجات نشاسته ای، لاکتوز)، آنها به گلوکز (قندخون) تبدیل می شوند. وقتی در کنار کربوهیدرات، پروتئین و چربی هم می خورید، این مواد باعث می شوند که کربوهیدرات ها آهسته تر به قند تبدیل شوند.

غذاهایی مانند سالاد نخود و سبزیجات (روش تهیه)، که مخلوطی از سبزیجات، کربوهیدرات ها، پروتئین و چربی هستند تعادل خوبی از همه مواد مغذی برای شما تهیه می کنند.

خوردن کربوهیدرات های پیجیده به علت داشتن فیبر سبب می شوند قند خون شما متعادل باشد.

همیشه باید علاوه بر انرژی کافی، اولویت شما برقراری تعادل بین مواد مغذی باشد.

  • عادت 2- حذف پروتئین از وعده های غذایی

اگر مدت زمان کوتاهی بعد از غذا احساس گرسنگی می کنید ممکن است نشان دهنده کمبود پروتئین در وعده های غذایی شما باشد.

پروتئین از اوج گرفتن قندخون جلوگیری می کند هضم غذا و آزاد شدن قند را آهسته تر می کند.

پروتئین ها در مواد غذایی مانند گوشت های قرمز و سفید، تخم مرغ و لبنیات و برخی منابع گیاهی مانند حبوبات، مغزها و دانه ها و جانشین های گوشت ها یافت می شوند.

بهتر است در هر وعده غذایی خود دست کم یک سروینگ (حدود 15 تا 30 گرم) و در میان وعده های خود نیز 5 تا 10 گرم پروتئین داشته باشید.

  • عادت 3- نخوردن فیبر کافی

توصیه می شود که روزانه 25 تا 35 گرم فیبر استفاده کند. فیبرها سبب آهسته تر کردن جذب قند به جریان خون و بهبود تنظیم قندخون می شود.

منابع خوب فیبرها عبارتند از: غلات، مغزها ،دانه ها ،حبوبات، نخود، عدس، میوه ها و سبزیجات.

بهتر است دست کم یک غذای با فیبر بالا در هر وعده غذایی خود داشته باشید.

  • عادت 4- ترس زیاد از چربی

اگرچه چربی ها نسبت به کربوهیدرات ها و پروتئین ها انرژی بالاتری دارند (یک گرم چربی 9 کیلوکالری و یک گرم کروهیدرات و یک گرم پروتئین 4 کیلوکالری انرژی تولید می کنند)، اما وجود مقدار متعادل آنها در رژیم غذایی سبب تعادل قندخون شما می شود. روغن زیتون، مغزها، ماهی های چرب مانند سالمون و ساردین از منابع چربی های سالم هستند.

  • عادت 5- نادیده گرفتن منابع قندهای افزوده پنهان در غذاها

استفاده کمتر از منابع مشخص قندهای افزوده مانند دسرهای بسیار مهم است اما بسیاری از ما منابع پنهان قندهای افزوده را نمی شناسیم. برخی از این منابع مانند غذاهای آماده، سوپ های کنسروی، ماست های میوه ای و برخی سس ها هستند.

در زمان خرید برچسب روی مواد غذایی را بخوانید و گزینه های با قند کمتر را انتخاب کنید.

  • عادت 6- ورزش نکردن

فعالیت بدنی به کنترل قندخون شما کمک زیادی می کند. ورزش حساسیت به انسولین را بیشتر می کند و باعث حرکت قند به داخل سلول های ماهیچه می شود. وقتی شما ورزش می کنید بدن شما از گلوکز برای تولید انرژی استفاده می کند. فعالیت بدنی منظم سبب کاهش هموگلوبین A1C می شود و علاوه بر همه این ها ورزش به شما حس شادابی و طراوت می دهد.

  • عادت 7- کم خوابی

مطالعات نشان داده اند که خواب کم سبب افزایش قند خون و کاهش حساسیت به انسولین می شود.

کم خوابی می تواند سبب تغیی در اشتها و هورمون های کنترل کننده اشتها شود و شما بیشتر گرسنه شوید و کمتر احساس سیری کنید. 7 تا 8 ساعت خواب شبانه تعادل را در بدن شما برقرار می کند.

  • عادت 8- استرس زیاد

استرس اغلب با افزایش قندخون همراه است. استرس سبب ترشح هورمون هایی می شود که قندخون شما را بالا برده و کنترل آن را مشکل تر می کنند. افراد مختلف به روشهای مخلتف می توانند آرامش بدنی و ذهنی خود را ایجاد کنند. تلاش کنید راه های آرامش بدنی و ذهنی خود را بیابید.

منبع: 

در facebook به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در email به اشتراک بگذارید