یک ادویه که به کاهش کلسترول خون کمک می کند

دکتر بهاره نیکویه، دکتری علوم تغذیه و رژیم درمانی

ادویه ها به طعم غذا کمک می کنند.

ما از انواع زیادی از ادویه ها در تهیه غذا استفاده می کنیم تا عطر و طعم غذاهای خود را خاص تر می کنیم. در بسیاری از موارد هم طعم و عطر ناشی از ادویه ها باعث می شود نمک کمتری به غذا اضافه کنیم.

در حالیکه هیچ ماده غذایی یا ادویه ای به تنهایی ابرقهرمان نیست، اما برخی از ادویه ها اثرات مفیدی در تندرستی ما دارند.

در این مطلب به ادویه ای اشاره می کنیم که می تواند کلسترول خون را کاهش دهد.

کلسترول بالا چیست؟

کلسترول بالا یکی از علل مهم بیماری قلبی است. کلسترول یک ماده از خانواده چربی هاست. کبد کلسترول می‌سازد و برای تولید هورمون‌ها، ویتامین D و سایر ترکیباتی که به هضم غذا کمک می‌کنند، به آن نیاز است. کلسترول در غذاها نیز یافت می شود. افزایش کلسترول خطر ایجاد پلاک در رگ های خونبی را افزایش می دهد. پلاک می تواند شریان ها را باریک کند و باعث تصلب شرایین شود که خطر حمله قلبی یا سکته را افزایش می دهد.

انجمن قلب آمریکا خاطرنشان می کند که سطح کلسترول یکی از عوامل اصلی بیماری های قلبی است که به راحتی تحت تأثیر رفتارهای سبک زندگی مانند رژیم غذایی و ورزش قرار می گیرد.

فعالیت بدنی منظم، ترک سیگار، کاهش استرس و رژیم غذایی می توانند بر کلسترول تأثیر بگذارند. در واقع، رژیم های غذایی غنی از فیبر با سلامت قلب و کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط هستند.

برخی ادویه ها هم ممکن است توانایی بدن را برای حفظ کلسترول در محدوده سالم افزایش دهند.

ادویه ها شامل ترکیبات فعال گیاهی منحصر به فردی هستند که می تواند به کاهش کلسترول، و افزایش جریان خون و حتی کاهش قند خون هم کمک کنند.

کدام ادویه برای کاهش کلسترول خون مفید است؟

دارچین ادویه شماره یک برای کلسترول بالا است. تا حدودی به این دلیل که کلسترول بالا اغلب با سطوح بالای گلوکز مرتبط است و نشان داده شده است که دارچین به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک می کند. دارچین همچنین دارای خواص ضد التهابی است و استفاده از آن به عنوان جایگزین چربی، شکر و نمک بخشی از یک رژیم غذایی سالم برای قلب است.

توصیه می شود افرادی که دارای کلسترول بالا هستند، ازادویه‌هایی مانند دارچین، پودرسیر، زنجبیل و زردچوبه استفاده می‌کنند. این ادویه‌ها اغلب در متون علمی برای بهبود طعم غذاها و نوشیدنی‌ها و در عین حال برخی از فواید سلامتی توصیه می شوند، با این حال، همه ادویه ها به یک اندازه مفید نیستند.

دارچین  از پوست گونه های مختلف درختان دارچین به دست می آید. اثرات مفید این ادویه از کاهش قند و کلسترول خون گرفته تا کاهش التهاب، در یک بررسی سیستمیک در سال 2019 مورد مطالعه قرار گرفته است.

دارچین حاوی ترکیبات سینامالدئید و اسید سینامیک است که در روغن موجود است. طبق مقاله ای در سال 2022 در مجله غذاهای کاربردی، پوست دارچین دارای ترکیبات زیست فعال دیگری، مانند کاتچین ها و پروسیانیدین ها است که ممکن است اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی داشته باشند.

بیشتر تحقیقات در مورد دارچین و کلسترول با استفاده از مکمل های دارچین در افراد مبتلا به دیابت و سندرم متابولیک انجام شده است. دوزها از حدود 1500 میلی گرم تا 6 گرم در روز متغیر است، با توصیه های استاندارد حدود 1500 میلی گرم تا 4 گرم در روز (3/4 تا 2 قاشق چایخوری).

آیا باید مکمل دارچین مصرف کنیم؟

اگر دارویی برای مدیریت کلسترول بالا یا داروهای کاهش دهنده گلوکز مصرف می کنید، حتماً قبل از شروع مکمل ها را با متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

سخت است که بگوییم برخی ادویه ها سطح کلسترول را به طور کامل کاهش می دهند، زیرا هنوز تحقیقات بیشتری نیاز است. بنابراین، مکمل‌ دارچین باید به‌عنوان بخشی از سبک زندگی سالم، رژیم غذایی غنی از فیبر، فعالیت بدنی منظم، خواب کافی و کاهش وزن (در صورت لزوم) استفاده شود، نه به عنوان جایگزین.

استفاده از دارچین در تهیه غذا می تواند مفید باشد. پودر دارچین با دوز 1/4 تا 1 قاشق چایخوری در روز ممکن است استفاده شود. توجه داشته باشید که دارچین کاسیا نسبت به دارچین سیلان، کومارین بیشتری دارد، ترکیبی که اگر در دوزهای زیاد مصرف شود، می تواند بر کبد تأثیر بگذارد. اگر قصد دارید به طور منظم دارچین مصرف کنید، بهتر است دارچین سیلان را مصرف کنید.

چگونه دارچین را به رژیم غذایی خود بیفزاییم؟

افزودن ادویه ها به برنامه غذایی شما سرگرم کننده، خوشمزه و برای سلامتی مفید است. در مورد استفاده از ادویه جات، روش های زیادی وجود دارد.

اضافه کردن دارچین در زمان پخت غذا، به تفاله های قهوه قبل از دم کردن، در خمیر پنکیک، یا پاشیدن روی ماست یونانی از مثال های آن است. از دارچین برای طعم دادن به سس ها، سوپ، خورش و مزه دار کردن گوشت ها استفاده کنید، یا پوست دارچین را برای خوش طعم کردن چای در آن بریزید.

می توانید دستورهای غذایی حاوی دارچین در این سایت را امتحان کنید.
راه های دیگر کاهش کلسترول خون

به طور کلی، کیفیت رژیم غذایی برای کاهش کلسترول مهم است. خوردن طیف گسترده ای از گیاهان، از جمله غلات کامل، حبوبات، آجیل، دانه ها، میوه ها و سبزیجات، محتوای فیبر دریافتی شما را افزایش می دهد که کلید کاهش کلسترول است.

پروتئین هایی را انتخاب کنید که چربی اشباع کمی دارند. مرغ، بوقلمون، ماهی و پروتئین های گیاهی مانند توفو و تمپه را انتخاب کنید. همچنین توصیه می شود که گوشت قرمزو پنیر را تعدیل کنید. ورزش منظم را برای حفظ وزن سالم انجام دهید. در نهایت، اگر به دنبال کاهش سطح کلسترول خود هستید، با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

سخن پایانی

در حالی که داده های مربوط به دارچین و کلسترول امیدوارکننده است، افزودن دارچین به رژیم غذایی خود بدون تغییر الگوی کلی رژیم غذایی، کلسترول شما را کاهش نمی دهد. اما افزودن آن به رژیم در کنار کاهش مصرف نمک، شکر و چربی اشباع، افزایش فعالیت بدنی و مصرف منابع غذایی حاوی فیبر راه بسیار خوبی برای بهبود سلامتی است.

منبع: 

در facebook به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در email به اشتراک بگذارید