آیا ماست انتخاب خوبی برای شماست؟

بهاره نیکویه، دکتری تغذیه و رژیم درمانی

لوگو

ماست ساده منبع خوبی از مواد مغذی است که می تواند سلامت قلب و دستگاه گوارش شما را تضمین کند. دراین مطلب می توانید درباره فواید ماست و استفاده از آن در دستورهای غذایی بیشتر بدانید.

در راهنمای غذایی توصیه شده است که بزرگسالان باید در روز سه لیوان از محصولات لبنی استفاده کنند.

آیا ماست انتخاب خوبی برای شماست؟

فواید تغذیه ای ماست

ماست یکی از مواد غذایی غنی از مواد مغذی است و شامل بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است. به برخی از آنها اشاره خواهد شد.

ماست و سلامت
  • منبع غذایی غنی از کلسیم

مانند شیر و پنیر، ماست منبع عالی کلسیم است که می تواند به ازای هر لیوان، یک چهارم تا یک سوم مقدار توصیه شده کلسیم شما را تامین کند. کلسیم یک ماده معدنی ضروری است که سلامت استخوان، و دندان شما را تضمین می کند. به علاوه در تشکیل لخته خون و سیستم عصبی نیز نقش دارد.

  • منبع غذایی غنی از فسفر

فسفر یک ماده مغذی مهم دیگر در ماست و دیگر محصولات لبنی است که نقش مهمی در تولید انرژی و ذخیره آن دارد. فسفر در همه سلولهای بدن وجود دارند اما بیشتر آن در استخوان ها و دندان های شما وجود دارد.

  • منبع غذایی غنی از ویتامین B12

ویتامین B12 به طور طبیعی در غذاهای حیوانی وجود دارد. این ویتامین در ساخت سلول های قرمز خون و سیستم عصبی نقش دارد. خوردن ویتامین B12 به اندازه کافی از نوع خاصی از کمخونی جلوگیری می کند. خبر خوب این است که ماست می تواند بخش مهمی از مقدار مورد نیاز ویتامین B12 شما تامین کند.

  • منبع غذایی غنی از ویتامین B2

ویتامین B2 یا ریبوفلاوین یکی دیگر از ویتامین های گروه B است که در ماست وجود دارد. این ویتامین ضروری مسئول رشد و نمو سلول هاست و به تولید انرژی در بدن کمک می کند. شما با خوردن یک لیوان ماست بدون چربی می توانید نیمی از ویتامین B2 مورد نیاز خود را  بدست آورید.

  • منبع غذایی غنی از روی

روی برای رشد و نمو و لازم است و مهمتر اینکه این ماده معدنی نقش حیاتی در تقویت سیستم ایمنی ما دارد و ما برای مقابله با باکتری ها و ویروس ها به آن نیازمند هستیم. روی به ترمیم زخم ها نیز کمک می کند.

  • منبع غذایی غنی از پتاسیم

پتاسیم در بسیاری مواد غذایی از جمله ماست فراوان است. پتاسیم یک ماده مغذی ضروری برای سلامت استخوان ها، ماهیچه ها، عملکرد کلیه و سیستم عصبی است و به کنترل فشارخون هم کمک می کند.

  • منبع غذایی غنی از پروتئین

ماست غنی از پروتئین مرغوب است، که برای رشد، نگهداری و بازسازی ماهیچه های شما لازم است. بسته به مقدارچربی، ماست حاوی 9 تا 14 گرم پروتئین در هر لیوان است.

فواید تندرستی ماست

علاوه بر محتوای مواد مغذی، ماست می توانند فواید زیادی برای سلامت شما داشته باشد.

ماست و تندرستی
  • سلامت دستگاه گوارش

ماست، حاوی گونه های مختلفی از باکتری های مفید است که در طی تهیه ماست، به شیر اضافه می شود. بنابراین، ماست، منبع خوبی از پروبیوتیک هاست. پروبیوتیک ها، باکتریهای زنده ای هستند که به سلامت دستگاه گوارش بخصوص روده بزرگ کمک می کنند.

زمانی که شما آنتی بیوتیک مصرف می کنید، باکتریهای مفید و مضر در روده شما تا حدی از بین می روند، مصرف غذاهای حاوی پروبیوتیک مانند ماست به بازسازی باکتریهای مفید روده شما کمک می کند.

مصرف منظم پروبیوتیک ها به تعادل باکتریهای مفید و مضر روده کمک کرده و علائم مشکلاتی مانند سندرم روده تحریک پذیر و کولیت السراتیو را کاهش می دهند.

  • سلامت سیستم قلبی- عروقی

مصرف منظم ماست، به سلامت قلب شما کمک می کند. یک مطالعه پیشنهاد می کند که خوردن غذاهای ماست می تواند بیماریهای قلبی را تا 27 درصد کاهش دهد.

  • مفید برای عدم تحمل لاکتوز

اگر شما عدم تحمل لاکتوز داشته باشید، بدن شما نمی تواند قند موجود در شیر را که لاکتوز نامیده می شود، هضم کنند. در این شرایط، مصرف لاکتوز باعث علائم ناخوشایندی مانند نفخ و اسهال می شود.

البته افرادی که عدم تحمل لاکتوز دارند ممکن است بتوانند ماست را مصرف کنند. یک مطالعه اخیر گزارش کرد که مصرف ماست، علائم عدم تحمل لاکتوز را کاهش دهد.

جمع بندی

ماست ساده می تواند گزینه مناسب و سالمی برای شما باشد. ماست های ساده کم چرب، شکر افزوده ندارند.

ماست را می توان هم به تنهایی هم در تهیه بسیاری از غذاها استفاده کرد. در این سایت می توانید بهترین دستورهای غذایی حاوی ماست را بیابید.

هفت صبحانه تهیه شده با ماست

منبع: 

در facebook به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در email به اشتراک بگذارید