روغن کبدماهی (Cod liver oil)

کلیات

روغن کبد ماهی را می توان از خوردن جگر ماهی تازه یا با مصرف مکمل ها به دست آورد . روغن کبدماهی، منبع ویتامین A و D و چربی به نام امگا 3 است.

روغن کبد ماهی حاوی «اسیدهای چرب» خاصی است که از لخته شدن خون  جلوگیری می کند. این اسیدهای چرب همچنین درد و تورم را کاهش می دهند. روغن کبد ماهی برای سلامت قلب ، افسردگی ، آرتریت و بسیاری از بیماری‌های دیگر استفاده می‌شود ، اما شواهد علمی خوبی برای حمایت از این موارد وجود ندارد.

موارد استفاده

به احتمال زیاد برای
کاهش چربی خون به نام تری گلیسیرید: مصرف خوراکی روغن کبد ماهی می تواند سطح تری گلیسیرید را بین 20 تا 50 درصد در افرادی که سطح تری گلیسیرید بالایی دارند، کاهش دهد .
احتمالا برای
فشار خون بالا: به نظر می رسد مصرف خوراکی روغن کبد ماهی باعث کاهش فشار خون (سیستولیک و دیاستولیک) در افراد مبتلا به پرفشاری خون خفیف می شود .
بیماری کلیوی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 : به نظر می رسد مصرف روغن کبد ماهی باعث کاهش پروتئین در ادرار می شود که نشانگر کاهش شدت بیماری کلیوی است.
احتمالاً غیرموثر برای
استئوآرتریت

بیماری کلسترول بالای ارثی (هیپرکلسترولمی خانوادگی)

اثرات جانبی

هنگام مصرف خوراکی : روغن کبد ماهی، احتمالاً برای اکثر بزرگسالان بی خطر است. البته ممکن است عوارض جانبی از جمله سوزش سر دل ، ناراحتی معده و حالت تهوع ایجاد کند . دوزهای بالای روغن کبد ماهی احتمالاً ناامن است. آنها ممکن است از لخته شدن خون جلوگیری کنند و احتمال خونریزی را افزایش دهند. مصرف زیاد این مکمل ممکن است سبب افزایش زیاد غلظت ویتامین A و ویتامین D شود.

هنگامی که روی پوست استفاده می شود : اطلاعات قابل اعتماد کافی برای اطلاع از بی خطر بودن روغن کبد ماهی یا عوارض جانبی آن وجود ندارد.

نکات
هنگامی که روی پوست استفاده می شود : اطلاعات قابل اعتماد کافی برای اطلاع از بی خطر بودن روغن کبد ماهی یا عوارض جانبی آن وجود ندارد. 

بارداری و شیردهی: روغن کبد ماهی زمانی که در مقادیر بیشتر از مقدار توصیه شده، احتمالاً خطرناک است. در دوران بارداری یا شیردهی، از روغن کبدماهی که بیش از 3000 میکروگرم ویتامین A و 100 میکروگرم ویتامین D دارد استفاده نکنید.

کودکان : روغن کبدماهی در صورت مصرف خوراکی در مقادیری که بیشتر از میزان توصیه شده روزانه ویتامین A و ویتامین D نباشد، احتمالاً برای اکثر کودکان بی خطر است.

دیابت : روغن کبد ماهی  ممکن است در برخی افراد مبتلا به دیابت، قند خون را  افزایش دهد، اما مشخص نیست که آیا این یک نگرانی عمده است یا خیر. از سوی دیگر، روغن کبد ماهی ممکن است سبب کاهش قند خون و افزایش اثرات برخی از داروهای ضد دیابت شود. اگر دیابت دارید و از روغن کبد ماهی استفاده می کنید، سطح قند خون خود را به دقت کنترل کنید.

تداخلات

تداخل متوسط
در مصرف این مکمل به همراه ترکیبات زیر محتاط باشید

داروهای کاهنده فشار خون 
روغن کبد ماهی ممکن است فشار خون را کاهش دهد. مصرف روغن کبد ماهی به همراه داروهایی که فشار خون را کاهش می دهند ممکن است باعث کاهش بیش از حد فشار خون شود. فشار خون خود را به دقت کنترل کنید.

داروهایی که لخته شدن خون را کند می کنند (داروهای ضد انعقاد / ضد پلاکت) 
روغن کبد ماهی ممکن است لخته شدن خون را آهسته کند. مصرف روغن کبد ماهی به همراه داروهایی که لخته شدن خون را کند می کنند، ممکن است خطر کبودی و خونریزی را افزایش دهد.

داروهای ضد دیابت
روغن کبد ماهی ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد. مصرف روغن کبد ماهی همراه با داروهای ضددیابت ممکن است باعث کاهش بیش از حد قند خون شود. قند خون خود را به دقت کنترل کنید.

دوز

روغن کبد ماهی معمولاً در بزرگسالان در دوزهای 20-15 میلی لیتری خوراکی روزانه تا 4 ماه استفاده می شود.

اگر مبتلا به بیماری زمینه ای هستید، در مورد دوز مناسب حتما با متخصص تغذیه خود مشورت کنید. 

منبع: https://www.webmd.com

منبع: 

در facebook به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در email به اشتراک بگذارید