پروبیوتیک ها می توانند به خلق و خوی و عملکرد ذهنی شما نیز کمک کنند

دکتر بهاره نیکویه، دکتری علوم تغذیه و رژیم درمانی

لوگو

پروبیوتیک ها (باکتری های مفید در غذاها) می توانند نقش هایی بیش از بهبود سلامت روده شما داشته باشند. آنها همچنین ممکن است به طور غیر مستقیم مغز شما را تقویت کنند.

مطالعات نشان می دهند که روده و مغز به هم متصل هستند ( یک مشارکت به نام محور روده-مغز) این دو از طریق سیگنال دهی بیوشیمیایی بین سیستم عصبی در دستگاه گوارش و سیستم عصبی مرکزی ، که شامل مغز است ، به یکدیگر متصل می شوند. ارتباط اصلی اطلاعات بین مغز و روده از طریق عصب واگ، طولانی ترین عصب در بدن است.

روده به عنوان “مغز دوم” نامیده می شود زیرا بسیاری از مواد عصبی (نوروترانسمیترها) مشابه مغز را تولید می کند ، مانند سروتونین ، دوپامین و گاما-آمینوبوتیریک اسید ، که همگی نقش مهمی در تنظیم خلق و خو دارند. در واقع ، تخمین زده می شود که 90 درصد سروتونین در دستگاه گوارش تولید می شود.

روده و مغز به هم متصل هستند و آنچه بر روده تأثیر می‌گذارد، بر مغز نیز تأثیر می‌گذارد و بالعکس.

وقتی مغز شما احساس خطر می‌کند، مانند پاسخ جنگ یا گریز، سیگنال‌های هشداردهنده‌ای را به روده می‌فرستد، به همین دلیل است که رویدادهای استرس‌زا می‌توانند باعث مشکلات گوارشی مانند معده درد یا اضطراب شوند. از سوی دیگر، تشدید مشکلات گوارشی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)، بیماری کرون یا یبوست مزمن ممکن است باعث اضطراب یا افسردگی شود.

محور مغز و روده به روش‌های دیگری نیز کار می‌کند.

به عنوان مثال، روده شما به تنظیم اشتها کمک می‌کند، زیرا به مغز می‌گوید که چه زمانی، زمان آن رسیده است که از خوردن دست بردارید. حدود 20 دقیقه پس از خوردن غذا، میکروب‌های روده پروتئین‌هایی تولید می‌کنند که می‌توانند اشتها را سرکوب کنند، که با زمانی که مردم معمولاً احساس سیری می‌کنند، مطابقت دارد.

پروبیوتیک‌ها چگونه در محور مغز و روده قرار می‌گیرند؟

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که پروبیوتیک‌ها ممکن است به بهبود خلق‌وخو و عملکرد شناختی و کاهش استرس و اضطراب کمک کنند. به عنوان مثال، مطالعه‌ای نشان داد که بیماران مبتلا به آلزایمر که به مدت 12 هفته شیر حاوی چهار گونه باکتری پروبیوتیک می‌نوشیدند، در یک آزمون که برای اندازه‌گیری اختلال شناختی انجام شد، نمره بهتری نسبت به افرادی که شیر معمولی می‌نوشیدند، کسب کردند.

و مطالعه کوچکی نیز نشان داد که زنانی که به مدت 4 هفته دو بار در روز ماست حاوی مخلوطی از پروبیوتیک‌ها می‌خوردند، در مقایسه با گروه کنترل، زمانی که در معرض تصاویر چهره‌های عصبانی و ترسیده قرار می‌گرفتند، آرام‌تر بودند.

تعیین نقش دقیق پروبیوتیک‌ها در محور مغز و روده هنوز زود است، زیرا این تحقیقات هنوز ادامه دارد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در email به اشتراک بگذارید