یازده ماده غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی

دکتر بهاره نیکویه، دکتری علوم تغذیه و رژیم درمانی

لوگو

با نزدیک شدن فصل آنفولانزا، بسیاری از ما به دنبال این هستیم که چه چیزی می تواند سیستم ایمنی بدن ما را در اوج توانایی خود نگه دارد. در حالی که تامین مداوم ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها برای حفظ بهترین عملکرد این سیستم مورد نیاز است، غذاها یا مکمل های سالم همه چیز نیستند. سیستم ایمنی بدن ما تحت تأثیر تعدادی از عوامل مختلف است، نه فقط یک ماده غذایی خاص. خواب کافی و ورزش منظم – و همچنین خوردن یک رژیم غذایی متعادل – کلیدی برای حمایت از بدن برای مبارزه با عفونت و بیماری است.

سیستم ایمنی محافظ اصلی بدن در برابر عفونت و بیماری است. این سیستم شامل شبکه وسیعی از سلول‌ها، بافت‌ها و اندام‌ها است که دفاع بدن را در برابر باکتری‌ها، ویروس‌ها و سمومی که ممکن است سلامت ما را تهدید کنند، هماهنگ می‌کنند. یکی از اجزای اصلی سیستم ایمنی ما میلیون‌ها گلبول سفید دفاعی است که در جریان خون و سیستم لنفاوی گشت‌زنی می‌کنند و دائماً به دنبال علائم مشکوک بیماری هستند. هنگامی که عوامل مضر تشخیص داده شدند، سیستم ایمنی بدن ما پاسخی برای مبارزه با عفونت نشان می دهد.

برخی از بهترین غذاها برای تقویت سیستم ایمنی:
پرتقال خونی

پرتقال ممکن است مانند دیگر «سوپرغذاهای» مرسوم، عناوین اخبار را به خود جلب نکند، اما پرتقال خونی سوپراستار واقعی خانواده مرکبات است. آنها حاوی پنج برابر بیشتر از یک پرتقال معمولی دارای فعالیت آنتی اکسیدانی با همان مقدار ویتامین C هستند. تحقیقات نشان داده است که روزانه یک لیوان آب پرتقال خونی به مدت هفت روز می تواند به کاهش التهاب و افزایش سطح آنتی اکسیدان در خون کمک کند.

ماست یونانی

ماست یونانی حاوی پروبیوتیک است و پروتئین بیشتری نسبت به ماست معمولی دارد. یک مطالعه منتشر شده نشان داد افرادی که روزانه پروبیوتیک مصرف می‌کنند در مقایسه با افرادی که هیچ غذای غنی از پروبیوتیک نمی‌خورند، کمتر در معرض خطر سرماخوردگی قرار دارند .

انار

انار حاوی پلی فنول هایی است که می تواند به درمان و پیشگیری از سرفه و سرماخوردگی کمک کند. مطالعات نشان داده‌اند که آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند پلی فنل، که در آب انار یافت می‌شود، می‌تواند طول مدت سرماخوردگی را تا ۴۰ درصد کاهش دهد .

ماهی سالمون

ماهی آزاد مملو از روی است، که ثابت شده است به کاهش علائم سرماخوردگی کمک می کند. همچنین سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که به کاهش التهاب، جلوگیری از عفونت های ویروسی و افزایش عملکرد سلول های ایمنی کمک می کند.

کلم بروکلی

تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد که اگر می‌خواهید از سرماخوردگی جلوگیری کنید، کلم بروکلی می‌تواند یک مکمل عالی در رژیم غذایی شما باشد. ثابت شده است که بروکلی و سایر سبزیجات به تقویت ایمنی کمک می کنند، زیرا سولفورافان ، یک ماده شیمیایی گیاهی در این سبزی است که سیستم آنتی اکسیدانی و آنزیم های سلول های ایمنی خاص را فعال می کند. با انجام این کار، آنها با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند تا خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهند.

چای سبز

چای سبز به دلایل زیادی اغلب در لیست غذاهای فوق العاده سالم گنجانده شده است. چای سبز حاوی فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان است که ایمنی را تقویت می کند و دارای خواص ضد التهابی است. طبق یک مطالعه، کاتکین که در چای سبز زیاد است، یک ماده ضد باکتری و ضد ویروسی قوی است و می تواند باکتری های شروع کننده سرماخوردگی و ویروس آنفولانزا را از بین ببرد.

زنجبیل

وقتی نوبت به درمان سرماخوردگی می رسد، زنجبیل یکی از بهترین غذاها برای تسکین است. در یک بررسی منتشر شده در مجله بین المللی پزشکی پیشگیری، محققان دریافتند که خواص ضد التهابی قوی زنجبیل در مبارزه با سرماخوردگی یا آنفولانزا نقش اساسی دارد.

موسیر

موسیر حاوی شش برابر بیشتر از برخی انواع پیازها پلی فنول است. این مقدار به محتوای کورستین بستگی دارد. کوئرستین نقش مهمی در کمک به بدن در مبارزه با آسیب رادیکال های آزاد دارد.

شکلات تلخ

شکلات تلخ حاوی منیزیم است که یک ماده معدنی حیاتی برای حمایت از سیستم ایمنی بدن است. منیزیم به لنفوسیت ها کمک می کند تا به پاتوژن ها متصل شوند تا بتوان آنها را از بدن خارج کرد. مطمئن شوید که شکلات بسیار تیره (80 درصد کاکائو و بیشتر) را انتخاب کنید تا بیشترین فواید منیزیم و تقویت کننده سیستم ایمنی را داشته باشید.

کیوی

کیوی با داشتن ویتامین C و آنتی اکسیدان هایی مانند لوتئین و زآگزانتین، کیوی یکی از غنی ترین میوه های جهان از نظر تغذیه ای است. نشان داده شده است که ترکیبات مختلف از ویتامین C و فیبر گرفته تا کاروتن ها و پلی فنول ها برای عملکرد سیستم ایمنی مفید هستند و همه اینها در کیوی یافت می شوند.

پونه کوهی

بسیاری از گیاهان و ادویه ها به دلیل خواص ضد میکروبی و تقویت کننده سیستم ایمنی شناخته شده اند. پونه کوهی یکی از گیاهان دارویی است که ارزش افزودن در آشپزی شما را دارد. این گیاه خواص ضد میکروبی، ضد ویروسی و ضد قارچی شناخته شده ای دارد و می تواند در درمان عفونت های باکتریایی مفید باشد.

سخن پایانی

آنچه می خوریم می تواند بر سیستم ایمنی بدن ما تأثیر بگذارد، به طوری که برخی از غذاها با کاهش خطر بیماری یا کاهش زمان بهبودی در صورت بیماری مرتبط هستند. مثل همیشه، نکته اصلی این است که تا حد امکان غذاهای تازه و کامل را انتخاب کنید و غذاهای متنوع و رنگارنگ بخورید. با استفاده کمتر از غذاهای فرآوری شده، می توانید خطر بیماری را کاهش دهید و عملکرد سیستم ایمنی خود را ارتقا دهید.

در facebook به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در email به اشتراک بگذارید