گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA)

کلیات

گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) یک ماده شیمیایی است که در مغز ساخته می شود و در برخی غذاها نیز یافت می شود. در مغز، گابا دارای اثرات ضد تشنج و ضد اضطراب است.

GABA با مسدود کردن سیگنال‌های مغزی (انتقال‌های عصبی) عمل می‌کند. علاقه به استفاده از GABA به عنوان یک مکمل غذایی وجود دارد . اما در صورت مصرف خوراکی ، گابا ممکن است نتواند از سد خونی مغزی عبور کند. بنابراین مشخص نیست که آیا مکمل های GABA بر مغز تأثیر دارند یا خیر.

افراد از GABA برای بسیاری از شرایط مختلف، از جمله استرس، اضطراب، افسردگی و فشار خون بالا استفاده می کنند ، اما هیچ مدرک علمی خوبی برای حمایت از استفاده از آن وجود ندارد.

موارد استفاده

ما در حال حاضر هیچ اطلاعاتی در مورد استفاده از گاما-آمینوبوتیریک اسید (GABA) نداریم .

اثرات جانبی

در صورت مصرف خوراکی : گابا در مقادیری که معمولاً در غذاها یافت می شود، احتمالاً بی خطر است. زمانی که در مقادیر بیشتر به عنوان دارو مصرف شود احتمالاً بی خطر است. دوزهای حداکثر 1.5 گرم در روز تا یک ماه استفاده شده است. اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا مکمل های GABA در صورت استفاده بیش از یک ماه بی خطر هستند وجود ندارد.

بارداری و شیردهی : اطلاعات قابل اعتماد کافی برای اطلاع از بی خطر بودن GABA در دوران بارداری یا شیردهی وجود ندارد. بهتر است از استفاده خودداری کنید.

تداخلات

در مصرف گابا همراه ترکیبات زیر محتاط باشید

داروهای فشار خون بالا (داروهای ضد فشار خون)

GABA ممکن است فشار خون را کاهش دهد. مصرف گابا همراه با داروهایی که فشار خون را کاهش می دهند ممکن است باعث کاهش بیش از حد فشار خون شود. فشار خون خود را به دقت کنترل کنید.

دوز

اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن دوز مناسب GABA وجود ندارد. به خاطر داشته باشید که محصولات طبیعی همیشه لزوماً بی خطر نیستند و دوز آنها می تواند مهم باشد. حتماً دستورالعمل‌های مربوطه روی برچسب‌های محصول را دنبال کنید و قبل از استفاده با متخصص تغذیه خود مشورت کنید .

منبع: https://www.webmd.com

منبع: 

در facebook به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در email به اشتراک بگذارید