یک عادت خوب که باید برای بهبود حافظه و سلامت مغز، در خود تقویت کنید.

دکتر بهاره نیکویه، دکتری علوم تغذیه و رژیم درمانی

فراموش کردن مکرر کلمات، وقایع، مکالمات یا رویدادهای تقویم شما می تواند نشانه قرمزی باشد که مغز شما با چیز شدیدتری دست و پنجه نرم می کند. وقتی از دست دادن حافظه به طور فزاینده ای رایج یا تأثیرگذار می شود، چیزی نیست که از آن چشم پوشی کنید. این یکی از علائم زوال احتمالی شناختی است .

 

محققان بر این باورند که علائم پیری شناختی که بر حافظه تأثیر می گذارد می تواند از سن 45 سالگی شروع شود . ژنتیک مطمئناً زمینه را فراهم می کند ، اما عادات سبک زندگی نقش مهمی در حفظ – و احتمالاً حتی بهبود – حافظه دارند.

یک عادت مفید برای بهبود حافظه چیست؟

همانطور که تقریباً در مورد هر موضوع مرتبط با سلامتی صادق است، تقویت حافظه نیازمند رویکردی چند جانبه است. مطالعات ثابت می‌کنند که یکی از تاثیرگذارترین کارهایی که می‌توانیم برای تقویت حافظه خود انجام دهیم این است که بر روی خواب با کیفیت بالا تمرکز کنیم .

مطالعات نشان داده اند که افرادی که در دهه 30 و 40 زندگی خود دچار اختلال خواب بیشتری می شوند ممکن است یک دهه بعد با 100 درصد افزایش احتمال مشکلات حافظه و تفکر مواجه شوند. این یافته ها نشان می دهد که با ورود به میانسالی، کیفیت خواب شما، به جای کمیت، ممکن است به طور قابل توجهی بر سلامت شناختی شما تأثیر بگذارد.

تأیید شده است که خواب نقش های متعددی را در مغز بازی می کند، از جمله:

  • تقویت فرآیندهایی که مواد زائد را از طریق سیستم گلیمفاتیک از مغز پمپاژ می کنند
  • کمک به تنظیم ریتم شبانه روزی (ساعت داخلی ما) و زمان بسیاری از فرآیندهای بدن ما
  • ایفای نقش در تعادل هورمون ها و مواد شیمیایی در بدن ما از جمله تستوسترون، کورتیزول و دوپامین
  • که بر سیستم ایمنی و شرایط التهابی ما تأثیر می گذارد
  • تأثیرگذاری بر چگونگی تجربه درد
  • بهبود شناخت، تصمیم گیری، تفسیر عاطفی، و تمرکز

علاوه بر این، “خواب به بهبود و تقویت حافظه کمک می کند.” بسیاری از مطالعات پیامدهای منفی را برای حافظه کوتاه مدت و بلندمدت زمانی که افراد خواب ناکافی یا ناکارآمد دارند، نشان داده اند.

به سلول های مغزمان مانند کارکنان یک کتابخانه فکر کنید. در شب، آنها جزئیات را از روز مرتب می‌کنند و بایگانی می‌کنند تا آنها را در حافظه جای دهند. اگر این “کارکنان” زمان کافی برای مرتب سازی نداشته باشند، محیط آنها درهم و برهم خواهد ماند.

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد تثبیت حافظه بعد از یک شب خواب بیشتر است و هر چه بیشتر بخوابیم، بهبودی بیشتر می‌شود. “اما حتی چرت های کوتاه نیز تفاوت ایجاد می کند.”

به طور کلی، هر چه کیفیت خواب بهتر باشد، برای تثبیت حافظه و بهبود حافظه بهتر است .

عصب شناسان فکر می کنند مراحل 2، 3 و خواب عمیق همگی در تثبیت حافظه وابسته به خواب نقش دارند و به نظر می رسد مرحله خواب به نوع حافظه بستگی دارد، بصری، حرکتی یا رویه ای.

فراتر از این فرآیند بایگانی و مرتب‌سازی که هنگام خواب انجام می‌شود، یکی دیگر از وظایف حیاتی پشتیبانی از شناخت نیز انجام می‌شود. اینجاست که خواب عمیق مهم است.

یکی از مهمترین کارکردهای خواب «شستشوی مغزی» است. سلول‌های مغز ما برای حفظ سلامت مغز باید زباله‌های متابولیک را که در طول روز تشکیل شده اند پاکسازی کنند. این عملکرد در خواب عمیق رخ می دهد. وقتی زیر میکروسکوپ به مغز افراد مبتلا به بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی مانند بیماری آلزایمر نگاه می‌کنیم، شواهدی را می‌بینیم که آنها تعداد بیشتری از این مواد زائد را در مغز خود دارند.

چگونه بهتر بخوابیم؟

خواب پیچیده است، و هیچ نوشدارویی برای استراحت خوب شبانه وجود ندارد، اما یک چیزی که من توصیه می کنم این است که افرادی که مشکلات خواب را تجربه می کنند، نگاهی انتقادی به رژیم غذایی خود داشته باشند. «مردم ارتباط واقعی خواب و تغذیه را دست کم می گیرند. آنچه در ساعات قبل از خواب وارد بدن خود می‌کنیم، واقعاً می‌تواند باعث شود که چقدر خوب بخوابیم.

داشتن یک سبک زندگی سالم به طور کلی، از جمله استراتژی های زیر، می تواند به شما کمک کند بهتر بخوابید و به نوبه خود از حافظه، سلامت مغز و سلامت کلی حمایت کنید.

سعی کنید بیشتر روزها 30 دقیقه یا بیشتر ورزش کنید. 

از غذاهای مفید برای مغز استفاده کنید .

روی یک رژیم غذایی گیاهی تمرکز کنید و غذاهای التهابی مانند شکر اضافه شده را محدود کنید.

اگر فکر می‌کنید رژیم شما نیاز به تقویت دارد، با متخصص تغذیه خود مشورت کنید شاید نیاز به مصرف مکمل های غذایی داشته باشید.

زمانی را برای معاشرت با عزیزان خود اختصاص دهید.

با فعال نگه داشتن مغز خود با بازی‌ها و پازل‌ها، پیشرفت کنید .

از کافئین و الکل در ساعات قبل از خواب اجتناب کنید.

ویتامین D را فراموش نکنید.

هنگامی که استرس دارید به روش های خود مراقبتی روی آورید .

وقتی در رختخواب هستید وسایل الکترونیکی را ممنوع کنید.

و بررسی ها و معاینات سالانه را در نظر داشته باشید. بسیاری از تغییرات مرتبط با افزایش سن که در مغز اتفاق می‌افتد، در واقع با قلب ما مرتبط هستند.

داشتن یک متخصص تغذیه که شما و تاریخچه سلامتی شما را با جزئیات می شناسد، مهم است و می تواند بسیار به شما کمک کند.

سخن پایانی

ژنتیک مطمئناً عامل مهمی در سلامت مغز است. با این حال، عادات روزانه ما قطعا می تواند به حفظ و احتمالاً بهبود شناخت و حافظه کمک کند. بهبود خواب، ورزش، خوب غذا خوردن، جستجوی فعالیت های کاهش استرس، درگیر ماندن در اجتماع و شرکت در تمرین هایی مانند خواندن و بازی می تواند حافظه را بهبود بخشد.

منبع: 

در facebook به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در email به اشتراک بگذارید