چرا لذت بردن از غذا مهم است؟

دکتر بهاره نیکویه، دکتری تغذیه و رژیم درمانی

لوگو

تقریبا همه‌ی افراد به سوال “غذای مورد علاقه‌ات چیست؟” یک پاسخ دارند.

آسان است بفهمیم چرا: انسان‌ها برنامه ریزی شده‌اند تا از غذا لذت ببرند. در واقع، برای بسیاری از افراد، خوردن در میان لذت‌های بزرگ زندگی قرار دارد!

علاوه بر اینکه ایجاد لحظات لذت‌بخش در وعده‌های غذایی تجربه‌ای خوشحال‌کننده است، لذت بردن از غذا فواید مهمی برای سلامتی نیز دارد. لذت‌بردن از غذا، فرآیند هضم را پشتیبانی می‌کند، می‌تواند به بهبود رابطه با غذا کمک کند، ممکن است به پیشرفت در مقابله با اختلالات غذاخوردن منجر شود و بسیاری فواید دیگر.

در برخی موارد، کسب مقدار کافی از “ویتامین لذت” به همان اندازه ترکیبات مغذی غذای داخل بشقاب شما اهمیت دارد. ادامه مطلب را بخوانید تا در مورد اهمیت لذت بردن از غذاخوردن بیشتر بدانید.

Get Your Vitamin P
روانشناسی لذت بردن از غذا

سال‌هاست که پژوهشگران به علم لذت بردن از غذا می‌پردازند. یافته‌های آن‌ها جذاب و به طور عمده انگیزه‌آور است.

از نظر فیزیولوژیکی، لذتی که افراد از غذا می‌برند، هم در دهان‌ و هم در مغز اتفاق می‌افتد.

آلتا استورچ، روان‌درمانگر، این موضوع را توضیح می‌دهد: “لذت از هر نوع، از جمله لذت از غذا، منجر به آزاد شدن دوپامین در مغز می‌شود.” او ادامه می‌دهد: “دوپامین اغلب به عنوان ‘هورمون حال خوب’ نامیده می‌شود زیرا مسیرهایی را در مغز را فعال می‌کند که به افزایش شادی، آرامش، انگیزه و تمرکز کمک می‌کند.”

در واقع، برخی از تحقیقات قدیمی‌تر از سال 2011 نشان می‌دهد که افراد مبتلا به چاقی ممکن است حساسیت دوپامین کمی داشته باشند که سبب می شود برای تجربه لذت کافی از غذا، بیشتر غذا بخورند.

با این حال، وقتی شیمی مغز به درستی کار می‌کند، لذت بردن ما از غذا می‌تواند به فواید جسمانی منجر شود.

آلتا استورچ می‌گوید: “وقتی ما از غذا لذت می‌بریم و دوپامین را ترشح می‌کنیم، در واقع غذا را هم بهترهضم و متابولیزه می‌کنیم.” او ادامه می‌دهد: “وقتی در پاسخ به تجربه لذت‌بخش خوردن، آرام هستیم، سیستم عصبی ما وارد حالت استراحت می‌شود که اجازه می‌دهد تا مواد مغذی موجود در غذاها را به طور کامل تجزیه و استفاده کنیم و در این حالت کمتر احتمال دارد به سوءهاضمه دچار شویم.

لذت بردن از غذا ممکن است وضعیت تغذیه‌ ما را بهتر کند.

یک مرور سیستماتیک بزرگ در سال 2020 به بررسی 119 مطالعه درباره ارتباط بین لذت بردن از غذا و رژیم غذایی سالم پرداخت. پنجاه و هفت درصد از این مطالعات ارتباطات مثبتی بین لذت بردن از غذا و رژیم غذایی سالم گزارش کردند.

سارا گلد آنزلوور، مشاور تغذیه ، می‌گوید: “این باور وجود دارد که غذای ‘سالم’ باید بی‌طعم بوده یا خوشمزه نباشد، اما این موضوع صحیح نیست.” او ادامه می‌دهد: “وقتی غذاهایی که لذت می‌بریم می‌خوریم، احساس رضایت افزایش می‌یابد که در واقع می‌تواند کیفیت رژیم غذایی را بهبود بخشد و احتمال اضافه خوردن را کاهش دهد.”

تغذیه روحی و احساسی از غذاهایی که می‌خوریم

اگر غذا فقط سوخت و منبع انرژی بود، وعده‌های غذایی به خودی خود خیلی کسل‌کننده می‌شدند. خوردن یک شبکه وسیع را از تجربه انسان به خود اختصاص می‌دهد، از نزدیک تر شدن ما به عزیزانمان به بهانه غذاخوردن تا اتصال ما به ریشه های فرهنگی مان.

به اختصار، غذا هم سبب تغذیه روح ما می شود و هم جسم ما. در زیر برخی از راه‌هایی که لذت بردن از غذا می‌تواند روح شما را تغذیه کند، می پردازیم

  • لذت بردن از غذا ارتباط اجتماعی را افزایش می‌دهد

یک جشن یا یک دوره خانوادگی بدون چیزی برای خوردن قطعا یک کمبودی دارد.

همانطور که مردم خوردن وعده‌های غذایی را در کنار دیگران دوست دارند، این اغلب به افزایش احساس خوشحالی منجر می‌شود.

  • لذت بردن از غذا آرامش جسمی و احساسی به شما می دهد.

سوپ گرم مرغ زمانی که مریض هستید، یک غذا که یادآور مادربزرگ شماست، یا دسر مورد علاقه که همیشه می‌تواند به یادتان بماند: این‌گونه غذاها می‌توانند روح شما را نوازش دهند و بدن تان را آرام کنند.

گاهی اوقات حتی غذا در انتهای یک روز چالش‌برانگیز هم تسکین دهنده است. هنگامی که به خود اجازه می‌دهیم با غذا ارتباط برقرار کنیم و از آن لذت ببریم، فواید زیادی برایمان حاصل می شود.

  • لذت بردن از غذا ما را با میراث فرهنگی‌مان ارتباط می‌دهد

دهه‌هاست که تحقیقات نشان داده‌اند که حس تعلق به جایی یا چیزی برای سلامت روانی، حیاتی است. چه جایی زیباتری برای تجربه تعلق بجز خانواده یا میراث فرهنگی‌تان وجود دارد؟

در اینجا است که لذت بردن از غذا می‌تواند نقش اصلی ایفا کند. وقتی در محلی دور از زادگاه تان زندگی می کنید، گاهی حتی عطر یا نام غذای سنتی و فرهنگی تان روح شما را نوازش می دهد.

خوردن با لذت در مقابل خوردن احساسی

احتمالاً شنیده‌اید که خوردن احساسی ایده‌آل نیست.

روی آوردن به غذا برای کنار آمدن با احساسات دشوار مثل استرس، خشم یا افسردگی اغلب منجر به مصرف زیاد غذا می‌شود و یک رابطه مشکل‌آفرین با غذا ایجاد می‌کند.

خوردن احساسی زمانی اتفاق می‌افتد که افراد از غذا به عنوان یک راه برای مقابله با احساسات مثبت یا منفی استفاده می‌کنند. برعکس خوردن برای لذت، انتخاب کردن یک غذاست تا به ویژه از طعم، بافت و تجربه آن لذت ببرید، مثل زمانی که در تابستان برای خوردن یک بستنی به بیرون می‌روید یا یک سیب را مستقیماً از درخت در باغ سیب میچینید و می‌خورید.

یک تفاوت عظیم دیگر بین این دو رفتاروجود دارد.

احتمالاً وقتی مردم احساسی غذا می خورند ، احساس اتصال به غذا وجود ندارد،. اما وقتی برای لذت غذا می خورند، معمولاً یک اتصال و لذت واقعی از غذا به دست می‌آورند.

البته، یک خط تفاوت کامل بین خوردن احساسی و خوردن برای لذت وجود ندارد و گاهی اوقات این دو ممکن است تداخل داشته باشند.

یک راه برای تشخیص اینکه کدام را انجام می‌دهید این است که بعد از غذاخوردن چه احساسی دارید؟

اگر برای لذت بردن غذا بخورید معمولا بعد از آن احساس پشیمانی نخواهید داشت، اما اگر فقط احساسی غذا بخورید معمولا بعد از آن احساس گناه یا شرم می کنید.

لذت + تغذیه سالم، یک ترکیب کامل

کمتر چیزی در زندگی با لذت غذا خوردن می‌تواند برابری کند. غذاهایی که ما مصرف می‌کنیم، بدن ما را تغذیه می‌کند، روح ما را تسلی داده و حس های چشایی ما را تحریک می کند.

وقتی یک وعده غذایی یا میان‌وعده تهیه می‌کنید، ببینید آیا چیزی هست که ب‌توانید انجام دهید تا حتی 10 درصد آن را لذت‌بخش‌تر کنید.

گاهی اوقات، گرم کردن یک غذا، افزودن یک کمی پنیر کم چرب به سالاد یا افزودن بیشتر شیر به یک کاسه اوتمیل؛ یا افزودن کمی میوه به مخلوط سبزیجات، می‌تواند حس به غذایتان را از ‘اه’ به ‘بله’ ببرد!.

در نهایت، وقتی وعده غذایی به پایان رسید، از خود بپرسید: غذای شما چقدر لذت بخش بوده است؟

پاسخ به این سوال به شما ایده هایی در انتخاب های آینده تان می دهد.

در نهایت با افزایش دانش تغذیه ای خود می توانید انتخاب های غذایی درستی داشته باشید که هم سالم و تندرست بمانید و هم از غذای خود لذت ببرید و از این حس خوب کاملا بهره مند شوید. هدف از دستورهای غذایی این سایت این است که بیاموزیم چگونه با اندکی خلاقیت می توانیم هم غذای سالمی تهیه کنیم هم لذت غذاخوردن را به خودمان و دیگران هدیه دهیم.
در facebook به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در email به اشتراک بگذارید