هشت عادت رایج که برای زندگی سالم تر و شادتر باید سریع تر تغییرشان دهید

دکتر بهاره نیکویه، دکتری علوم تغذیه و رژیم درمانی

فهرست مطالب

برخی از کارهایی که هر روز انجام می‌دهید – یا انجام نمی‌دهید – ممکن است مانع تلاش شما برای سالم‌تر شدن شوند. همه ما عادت های داریم که می توانیم تغییر دهیم، البته تغییر می‌تواند سخت باشد، اما مواردی وجود دارد که می‌تواند به آسان‌تر کردن آن کمک کند.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2020 در مجله روانشناسی نشان می دهد که تمرین عادت های جدید به طور مداوم و در یک شرایط خاص به آنها کمک می کند تا خودکارتر شوند تا مجبور نباشید برای انجام آنها زیاد به آنها فکر کنید. به عنوان مثال، فرض کنید می خواهید سبزیجات بیشتری بخورید. می توانید ناهار را برای شروع انتخاب کنید و تصمیم بگیرید که هر روز حداقل یک واحد سبزیجات در ناهار بخورید. ناهار محرک شما برای خوردن سبزیجات بیشتر می شود و هنگامی که این عادت شکل گرفت، می توانید آن را تقویت کنید.

به این 10 عادت ناسالم نگاهی بیندازید تا ببینید آیا راه هایی وجود دارد که بتوانید تغییری سالم ایجاد کنید. در حالی که ممکن است وسوسه انگیز باشد که یک دسته عادات جدید را به یکباره بپذیرید، کار کردن بر روی یکی یکی و تمرین مداوم آن به تغییر مغز شما کمک می کند و به شکل گیری عادات خوب در شما کمک می کند.

  • نخوردن آب کافی

آب 60 درصد بدن ما را تشکیل می دهد و تعجب آو نیست که نوشیدن آب فواید بسیار زیادی برای ما داشته باشد. آب کافی به حافظه بهتر، خلق و خوی آرام تر و فعالیت حرکتی راحت تر ما کمک می کند.

نوشیدن آب کافی، پوست ما را شاداب تر کرده، به ماهیچه ها و مفاصل ما کمک می کند که بهتر حرکت کنند و سموم هم راحت تر از طریق کلیه ها دفع می شوند.

چقدر آب باید بنوشیم؟ بر اساس مطالعات مردان روزانه به حدود 13 لیوان و زنان حدود 9 لیوان آب نیاز دارند. این مقدار شامل حدود دو و نیم لیوان مایعات از غذاها و چای و قهوه هم می شود (پس حدود مردان 10 و نیم لیوان و زنان 6 و نیم لیوان آب باید بنوشند).

البته یک راه اطمینان از اینکه آب کافی می نوشید یا نه، رنگ ادرار است. اگر رنگ ادرار زرد کمرنگ باشد می تواند احتمالا نشان دهنده نوشیدن مایعات کافی باشد.

  • دیروقت غذاخوردن

چند دلیل وجود دارد که باید زودتر شام بخورید. محققان گمان می کنند که خوردن شام دیروقت و نزدیک به خواب، نحوه هضم غذا از جمله هضم چربی را تغییر می دهد. طبق یک مطالعه در سال 2020 در مجله بالینی غدد درون ریز و متابولیسم، دیر غذاخوردن می تواند منجر به افزایش وزن شود.

دلیل دیگر این است که اگر زودتر غذا بخورید، ممکن است بهتر بخوابید. یک مطالعه در سال 2020 در مجله بین المللی تحقیقات محیطی و بهداشت عمومی نشان می دهد که خوردن نزدیک به زمان خواب می تواند کیفیت خواب را مختل کند.

و اگر به بیماری بازگشت اسید معده به مری مبتلا هستید، یک بررسی در سال 2022 در نشان می دهد که غذا خوردن در کمتر از سه ساعت قبل از خواب، رفلاکس اسید را در طول شب بدتر می کند.

  • ورزش نکردن

فعالیت بدنی فواید زیادی برای سلامتی ما دارد که نمی توانیم همه آنها را در اینجا نام ببریم. ورزش به مدیریت وزن کمک می کند. سلامت مغز را بهبود می بخشد؛ استخوان ها، ماهیچه ها، قلب و ریه ها را تقویت می کند؛ به شما کمک می کند بهتر بخوابید؛ سلامت روان را بهبود می بخشد و خطر افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد. تمرکز و قضاوت را بهبود می بخشد. توانایی انجام فعالیت های روزمره را بهبود می بخشد. از سقوط جلوگیری می کند؛ به مدیریت قند خون کمک می کند؛ و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد.

بر اساس بررسی سال 2020 ورزش با طول عمر بیشتر همراه است. این به این دلیل است که شروع حداقل 40 بیماری مزمن از جمله بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع 2 را به تاخیر می اندازد.

توصیه شده است که همه بزرگسالان سالم حداقل 30 دقیقه، پنج روز در هفته ورزش متوسط یا فعالیت‌های شدید را برای حداقل 20 دقیقه سه روز در هفته انجام دهند. همچنین فعالیت های تقویت کننده عضلات حداقل دو بار در هفته توصیه می شود.

مهم است که از جایی که در آن هستید شروع کنید و به تدریج شدت و تعداد تمرینات خود را در طول زمان افزایش دهید. یک اشتباه بزرگ که مردم مرتکب می شوند این است که همه چیز را از ابتدا با هم و سریع انجام می دهند و به همان سرعت نیز دست از ادامه می کشند.

اهداف بزرگی را تعیین کنید اما از کوچک شروع کنید و به اهداف بزرگتر خود برسید.

  • کم خوابی

می‌دانید که کم‌خوابی یک مشکل بزرگ است. اما چرا – مشکل اصلی چیست؟ با توجه به موسسه ملی قلب، ریه و خون ، بسته نشدن کافی چشم‌ها می‌تواند بر بسیاری از چیزها تأثیر بگذارد. برای شروع، می تواند سیستم ایمنی شما و همچنین قضاوت و توانایی تصمیم گیری شما را به خطر بیاندازد که می تواند منجر به اشتباه یا آسیب شود.

کمبود خواب با چندین مشکل سلامت مزمن از جمله بیماری قلبی، فشار خون بالا، بیماری کلیوی، دیابت، سکته مغزی، چاقی و افسردگی مرتبط است. کمبود خواب ممکن است کاهش وزن را برای شما دشوارتر کند.

در حالی که هیچ ساعت جادویی برای خواب وجود ندارد (و این تعداد با افزایش سن تغییر می کند)، تا 8 ساعت خواب در هر شب برای بزرگسالان توصیه می شود. این مهم است که به بدن خود گوش دهید و سعی کنید میزان خوابی را که بدن شما برای بهترین عملکردش به آن نیاز دارد داشته باشید.

  • خوردن زیاد سدیم

بیشتر افراد روزانه حدود 1000 میلی گرم سدیم بیشتر از آنچه که باید مصرف می کنند. غذاهای رستورانی و غذاهای فرآوری شده هر دو دارای سدیم بسیار بالایی هستند. یکی از ساده ترین راه ها برای کاهش مصرف سدیم، پخت و پز در خانه با استفاده از مواد تازه است. برای کاهش بیشتر سدیم دریافتی خود، سعی کنید طعم غذاهای پخته شده در خانه را با گیاهان و ادویه جات به جای نمک تقویت کنید.

  • خوردن غذا روی میز کار

خوردن غذا روی میز کار بسیار آسان است، اما طبق تحقیقات سال 2022 ، حواس پرتی و فکر به کار در زمان غذاخوردن با وزن بالاتر بدن مرتبط بود. محققان توصیه می‌کنند کامپیوتر و موبایل را خاموش کنید و از کار دست بکشید تا بتوانید روی چیزی که می‌خورید تمرکز کنید، از غذای خود لذت ببرید و متوجه شوید که چه زمانی احساس سیری می‌کنید.

  • سرخ کردن هرچیزی در روغن زیتون

اگرچه روغن زیتون مملو از آنتی اکسیدان های مفید برای قلب (به نام پلی فنول ها) و چربی های تک غیراشباع است، مواقعی وجود دارد که بهترین انتخاب برای پخت و پز نیست. چرا؟ از آنجا که روغن زیتون نقطه دود پایین تری نسبت به سایر روغن ها دارد (این نقطه ای است که روغن به معنای واقعی کلمه شروع به دود شدن می کند و روغن زیتون بین 365 و 420 درجه فارنهایت است). وقتی روغن زیتون را تا نقطه دود آن گرم می کنید، ترکیبات مفید در روغن شروع به تخریب می کنند و ترکیبات بالقوه مضر برای سلامتی تشکیل می شوند. بنابراین اگر از حرارت زیاد برای پخت استفاده م کنید، روغن دیگری انتخاب کنید.

چه زمانی روغن زیتون ایده خوبی است؟ این یک انتخاب عالی برای تهیه سس سالاد یا تفت دادن روی حرارت متوسط است.

  • حذف برخی غذاها

ممکن است فکر کنید با کنار گذاشتن خوراکی های شیرین کار خوبی انجام می دهید. اما مطالعات نشان می دهند که احساس محرومیت می تواند باعث پرخوری شودو ممنوع کردن هر گونه غذا فقط جذابیت آن را افزایش می دهد.

بنابراین اگر چیزی شیرین است که هوس آن را دارید، به مقدار متعادل مصرف کنید. 30 گرم شکلات تلخ یا 1/2 لیوان بستنی وانیلی به ترتیب 170 و 137 کالری دارد.

منبع: 

در facebook به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در email به اشتراک بگذارید