در مورد سندرم متابولیک چه می دانیم و سه علامت که ممکن است به آن مبتلا باشیم

دکتر بهاره نیکویه، دکتری علوم تغذیه و رژیم درمانی

سندرم متابولیک گروهی از شرایط است که خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته و دیابت نوع 2 را افزایش می دهد. سندرم متابولیک به یک اپیدمی خاموش تبدیل شده است و از هر 3 نفر 1 نفر به آن مبتلا است. اگر تشخیص داده نشود، می تواند منجر به عوارض جدی سلامتی، مانند بیماری قلبی عروقی، بیماری کلیوی و بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) شود.

خوشبختانه، شما می توانید با عادات سبک زندگی سالم، خطر ابتلا به سندرم متابولیک را کاهش دهید. برای اطلاع از چگونگی تشخیص سندرم متابولیک، علائم و نشانه‌های رایج آن، و نکات متخصصین برای پیشگیری، مطلب زیر را مطالعه کنید.

در مورد سندرم متابولیک چه می دانیم و سه علامت که ممکن است به آن مبتلا باشیم

در این نوشته چه می خوانید

  • سندرم متابولیک چگون تشخیص داده می شود؟

اگر سه یا بیشتر از شرایط زیر در شما وجود داشته باشد، می تواند منجر به تشخیص اختلال متابولیک شود:

  • فشار خون بالا: سطح فشار خون سیستولیک 130 میلی متر جیوه یا بالاتر و دیاستولیک 85 میلی متر جیوه یا بالاتر. داشتن فشار خون بالا برای مدت طولانی می تواند به سلامت قلب و عروق خونی شما آسیب برساند و منجر به ایجاد پلاک و افزایش خطر حمله قلبی یا سکته شود.
  • قند خون بالا: سطح گلوکز خون ناشتا 100 میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر. افزایش سطح قند خون می تواند به رگ های خونی آسیب برساند و خطر لخته شدن خون را افزایش دهد و منجر به بیماری های قلبی و عروقی شود
  • دور کمر بالا: دور کمر بیش از 100 سانتیمتر در مردان و 88 سانتیمتر در زنان. چربی احشایی اضافی (نوعی چربی است که در اطراف شکم و اندام های داخلی قرار دارد) نسبت به چربی در سایر نواحی با خطر بیشتر بیماری قلبی مرتبط است.
  • کلسترول HDL پایین: سطح HDL کمتر از 40 میلی گرم در دسی لیتر در مردان یا کمتر از 50 میلی گرم در دسی لیتر در زنان. کلسترول HDL که اغلب به عنوان کلسترول “خوب” شناخته می شود، به حذف کلسترول LDL “بد” از رگ های خونی و جلوگیری از ایجاد پلاک شریانی کمک می کند.
  • سطوح تری گلیسیرید بالا: سطح تری گلیسیرید خون 150 میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر. تحقیقات نشان داده است که افزایش سطح تری گلیسیرید می تواند خطر بیماری قلبی را با افزایش سطح کلسترول LDL افزایش دهد.

متخصصین تغذیه می گویند: سندرم متابولیک مجموعه ای از حداقل سه بیماری است که خطر بیماری قلبی، دیابت و سکته را افزایش می دهد. این شرایط ممکن است شامل قند خون بالا، کلسترول بالا، فشار خون بالا یا اضافه وزن در ناحیه میانی باشد. سندرم متابولیک را می توان با پیروی از یک سبک زندگی سالم و شیوه های غذایی که خطر شما را کاهش می دهد و از ایجاد شرایط در وهله اول جلوگیری می کند، قابل پیشگیری است.

  • سه علامت خاموش و رایج سندرم متابولیک
    • اغلب اوقات احساس خستگی می کنید

    سندرم متابولیک اغلب باعث خستگی مداوم می شود. خستگی ممکن است به دلیل مقاومت به انسولین و چاقی باشد، که برخی مطالعات نشان می دهد می تواند بدن شما را تحت فشار قرار دهد. تلاش برای ثبات سطح قند خون می تواند به کاهش این علامت کمک کند و می تواند به افزایش سطح انرژی شما کمک کند.

    • ممکن است گاهی اوقات دچار تاری دید شوید

    نوسانات سطح قند خون و فشار خون بالا ناشی از سندرم متابولیک می‌تواند منجر به تاری دید شود. اگر قند خون شما بالا باشد، ممکن است تاری دید داشته باشید.

    • ممکن است اغلب اوقات تشنه باشید یا دفع ادرار زیادی داشته باشید.

    افزایش سطح قند خون مرتبط با سندرم متابولیک می تواند باعث افزایش تشنگی و ادرار شود. مدیریت سطح قند خون از طریق رژیم غذایی، ورزش و دارو می تواند به کاهش این علائم کمک کند.

  • بهترین راه ها برای کاهش خطر ابتلا به سندروم متابولیک

با این تغییرات سبک زندگی سالم، خطر سندرم متابولیک خود را کاهش دهید.

  • حفظ وزن سالم

سعی کنید با یک رژیم غذایی متعادل پر از انواع میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، چربی‌های سالم و پروتئین‌های بدون چربی وزن خود را سالم نگه دارید. از غذاهایی مانند نوشیدنی های شیرین و کربوهیدرات های تصفیه شده کمتر و در حد اعتدال لذت ببرید، زیرا می توانند منجر به نوسانات شدید سطح قند خون شوند.

متخصصین تغذیه می گویند: روی غذا خوردن برای ثبات قند خون تمرکز کنید، به این معنی که هر سه تا پنج ساعت در طول روز غذا بخورید، پروتئین‌ها را با کربوهیدرات‌ها همراه کنید، و فیبر زیادی از غذاهایی مانند غلات کامل و سبزیجات بخورید. از منابع سالم چربی غیراشباع مانند آووکادو، روغن زیتون، ماهی قزل آلا و گردو استفاده کنید.

  • به طور منظم ورزش کنید

تمرینات هوازی (مانند پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری) و تمرینات مقاومتی (مانند وزنه برداری، تمرینات وزن بدن) را در برنامه تناسب اندام خود بگنجانید. راهنماهای فعالیت بدنی توصیه می کنند که حداقل 150 دقیقه فعالیت هوازی با شدت متوسط یا 75 دقیقه فعالیت هوازی با شدت شدید در هفته همراه با تمرینات قدرتی دو یا چند روز در هفته انجام دهید. به یاد داشته باشید که لازم نیست در یک زمان این کار را انجام دهید، و می توانید آن را به حرکات کوچکتر تقسیم کنید که در طول روز یا هفته جمع می شوند (مثلاً 10 دقیقه پیاده روی بعد از ناهار).

  • مدیریت استرس و خواب خود را در اولویت قرار دهید

سلامت متابولیک خود را با تمرین تکنیک های کاهش استرس مانند مدیتیشن، یوگا یا تمرینات تنفس عمیق بهبود بخشید. یک مطالعه در سال 2023 نشان داد که این تکنیک‌ها می‌توانند به تنظیم سطح قند خون و کاهش کورتیزول، که یک هورمون استرس برجسته در بدن است، کمک کنند.

علاوه بر این، هفت تا نه ساعت خواب آرام را در هر شب در نظر بگیرید. برای بهینه‌سازی کیفیت خواب خود، حد و مرزهایی را در مورد زمان خواب تعیین کنید و یک روال آرامش‌بخش برای استراحت ایجاد کنید. این رویکرد باید شامل محدود کردن یا اجتناب از صفحه نمایش حداقل 30 تا 60 دقیقه قبل از خواب و فعالیت های آرامش بخش مانند مطالعه، مدیتیشن یا حمام آب گرم برای آرام کردن بدن و ذهن شما باشد.

  • مصرف سیگار را محدود کنید

سیگار کشیدن می تواند خطر ابتلا به سندرم متابولیک و سایر بیماری ها را افزایش دهد. طبق یک مطالعه در سال 2021، خطر ابتلا به سندرم متابولیک در افراد سیگاری 2.4 برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری بود.

  • سخن پایانی

سندرم متابولیک یک بیماری شایع است که از هر 3 نفر 1 نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. خطر ابتلا به برخی از قاتلان مهم در سراسر جهان از جمله بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 را افزایش می دهد. اگر درمان نشود، می تواند منجر به بیماری قلبی عروقی، بیماری کلیوی و NAFLD شود. برای کمک به کاهش خطر ابتلا به سندرم متابولیک، عادات سبک زندگی سالم را در نظر بگیرید. این شامل حفظ وزن سالم، خوردن یک رژیم غذایی متعادل، درگیر شدن در فعالیت بدنی منظم، مدیریت استرس، خواب کافی، اجتناب از سیگار کشیدن است.

منبع: 

در facebook به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در email به اشتراک بگذارید