پاسخ به سوالات شما در مورد کربوهیدرات ها

دکتر بهاره نیکویه، دکتری تغذیه و رژیم درمانی

لوگو

هیچ توصیف استانداردی برای رژیم کم کربوهیدرات وجود ندارد. ساده ترین توصیف آن این است که اگر مقدار کربوهیدرات مصرفی از مقدار توصیه شده کمتر باشد، آن رژیم کم کربوهیدرات است.

راهنماهای غذایی توصیه کرده اند که 45 تا 65 درصد انرژی دریافتی باید از کربوهیدرات ها تامین شود. بنابراین هر رژیمی که کربوهیدرات کمتر از 45 درصد انرژی دریافتی داشته باشد کم کربوهیدرات در نظر گرفته می شود.

پاسخ به سوالات شما در مورد کربوهیدرات ها
کربوهیدرات ها چه هستند؟

در یک رژیم غذایی سالم سه درشت مغذی وجود دارند: کربوهیدرات، پروتئین و چربی. پس کربوهیدرات ها یکی از درشت مغذیها و منبع مهم انرژی برای مغز و دیگر ارگان های بدن ما هستند. کربوهیدرات ها در میوه ها، غلات، سبزیجات، لبنیات و غذاهای قندی یافت می شوند.

آیا کربوهیدرات ها بد هستند؟

نه. باورهای بد و نادرستی در مورد کربوهیدرات ها وجود دارند. غذاهای سالم زیادی وجود دارند که حاوی کربوهیدرات هستند. این منابع غذایی علاو هبر کربوهیدرات شامل ویتامین و موادمعدنی نیز هستند.

کربوهیدرات ها هم ساده و هم پیچیده هستند. کربوهیدرات های پیچیده مانند سیب زمینی، کینوا، برنج قهوه ای و جودوسر از انواع ساده سالم تر هستند.

آیا کربوهیدرات ها می توانند باعث چاقی ما شوند؟

خوردن مقدار زیاد از هر ماده غذایی می تواند سبب افزایش وزن شود. کربوهیدرات ها نیز از این امر مستثنی نیستند. البته وقتی یک رژیم کم کربوهیدرات را شروع می کنید، در کوتاه مدت وزن شما کاهش می یابد. اما تبعیت از این نوع رژیم ها سخت است و اثرات بلندمدت آنها مشخص نیست.

آیا خوردن کربوهیدرات ها باعث عضله سازی می شود؟

نه همه آنها. برای افزایش عضلات خود باید در کنار یک برنامه غذایی متعادل، ورزش های قدرتی هم انجام دهید. کربوهیدرات ها به صورت گلیکوژن در ماهیچه های شما ذخیره می شوند و مهم است بعد از فعالیت بدنی مخلوطی از کربوهیدرات ها و پروتئین را مصرف کنید.

کدام غذاها منبع کربوهیدرات هستند؟
  • میوه ها
  • سبزیجات
  • غلات
  • برنج
  • پاستا
  • نان
  • لبنیات
  • حبوبات
آیا کربوهیدرات ها اثری در درمان یبوست دارند؟

این امر به نوع کربوهیدراتی که می خورید بستگی دارد. کربوهیدرات هایی که منبع فیبر هستند به سلامت دستگاه گوارش شما کمک می کنند.

خوردن غلات کامل، میوه ها و سبزیجات به درمان یبوست می انجامند.

کربوهیدرات های تصفیه شده، مانند برنج و نان سفید که فیبر کمی دارند، اثری در بهبود یبوست ندارند.

در روز چقدر باید کربوهیدرات بخورید؟

راهنماهای غذایی توصیه می کنند که 45 تا 65 درصد انرژی دریافتی روزانه خود را از کربوهیدرات تامین کنید. اگر دیابت دارید حتما در مورد مقدار مناسب کربوهیدرات رژیم خود با متخصص تغذیه تان مشورت کنید. نوع کربوهیدرات دریافتی هم بسیار مهم است. منابع کربوهیدرات های پیچیده مانند سبزیجات، میوه ها و غلات کامل ارجحیت دارند.

افراد مبتلا به دیابت باید از کدام کربوهیدرات ها استفاده کنند؟

 افراد مبتلا به دیابت باید مقدار کربوهیدرات رژیم غذایی خود را کاهش دهند، اما هنوز به کربوهیدرات ها نیاز دارند. همه انواع کربوهیدرات ها در نهایت در بدن به قندها تبدیل می شوند اما کربوهیدرات های پیچیده مانند غلات کامل، سبزیجات و میوه ها منابع خوبی از فیبر و دیگر مواد مغذی هم هستند و به هضم آهسته غذا کمک می کنند. توصیه می شود در این مورد حتما با متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

مطالب مرتبط:  چگونه منابع کربوهیدرات مناسب انتخاب کنیم؟

منبع: 

در facebook به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در email به اشتراک بگذارید