عادتی که برای طول عمر بیشتر باید آن را ترک کنید.

دکتر بهاره نیکویه، دکتری علوم تغذیه و رژیم درمانی

لوگو

شاید با عادات سلامتی آشنا باشید که به شما کمک می‌کنند تا طولانی‌تر زندگی کنید، مانند مصرف بیشتر میوه‌ها و سبزیجات، فعالیت بدنی، خواب کافی و مدیریت استرس و شاید هم چند عادت را بشناسید که می‌توانند بالعکس عمل کنند، مانند سیگار کشیدن، مصرف زیاد قند اضافی و مصرف مداوم الکل به مقدار زیاد.

اما یک عادت دیگر هم وجود دارد که عمر انسان را کوتاه می‌کند که شاید اطلاعی از آن نداشته باشید. برخی از پژوهشگران حتی اثر آن را به اندازه خوردن تنباکو می دانند. این یک عادت است که بیشتر افراد هر روز انجام می‌دهند.

عادتی که برای طول عمر بیشتر باید آن را ترک کنید.
**کدام عادت برای زندگی طولانی تر باید ترک شود؟**

اگر می‌خواهید طولانی‌تر زندگی کنید، مهم‌ترین عادتی که باید ترک شود، نشستن به مدت طولانی در هر روز است. بر اساس یک مطالعه در سال 2018 که در ژورنال پزشکی انجمن پزشکان آمریکا منتشر شد، تقریباً 81٪ از بزرگسالان آمریکایی حداقل چهار ساعت یا بیشتر در هر روز نشسته‌اند و از این تعداد 26٪ حداقل هشت ساعت نشسته‌اند.

“زمان نشستن” روزانه شامل هر فعالیتی است که در حالت نشسته یا درازکشیده انجام شود و انرژی کمی مصرف کند، از جمله کار با لپ‌تاپ، تماشای تلویزیون، بازی‌های ویدیویی، رانندگی یا سوار شدن در ماشین، حتی خوردن وعده غذایی. به طور کلی، زمان نشستن به نظر می‌رسد بیش از نصف ساعات بیداری بزرگسالان را شامل می‌شود.

نگرانی از نشستن به مدت طولانی در طول روز این است که با افزایش خطر مرگ زودرس همراه است. با استفاده از داده‌ها از بیش از 1 میلیون شرکت‌کننده، یک پژوهش در سال 2018 در ژورنال اپیدمیولوژی اروپا نشان داد که خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی و شانس ابتلا به دیابت نوع 2 با افزایش زمان کل نشستن افزایش یافت. به نظر می‌رسد که نشستن هشت ساعت یا بیشتر در هر روز بیشترین خطر را ایجاد می‌کند.

نتایج یک مطالعه در سال 2023 که در ژورنال تحقیقات دیابت منتشر شد، نیز نشان می‌دهد که هر چه زمان نشستن بیشتر باشد، احتمال مقاومت به انسولین نیز بیشتر می‌شود. بخصوص زمانی که میانگین زمان نشستن روزانه هشت ساعت یا بیشتر بوده و همراه با فعالیت فیزیکی کم بوده است، خطرات به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

**چگونه نشستن عمر انسان را کوتاه می‌کند؟**

مکانیسم‌ها به طور کامل مشخص نیست، اما بیشتر آن‌ها به کاهش جریان خون و فعالیت عضلانی ناشی از دوره‌های نشستن طولانی نسبت داده می‌شوند. هنگامی که نشسته‌اید، حرکت جریان خون کاهش پیدا کرده و خون شروع به گردش در اندام‌های پایین می‌کند. این موجب سفتی و عدم کارایی موقت عروق خونی می‌شود، همچنین فشار خون افزایش می‌یابد. سطوح گلوکز، انسولین و تری‌گلیسرید نیز افزایش می‌یابد، همه این ها اساساً به دلیل تغییرات متابولیک مرتبط با کاهش حرکت عضلانی و مصرف انرژی است. این موارد می‌توانند به بروز بیماری‌های قلبی، مقاومت به انسولین، دیابت و التهاب سیستمیک بینجامند.

**چگونه ترک این عادت به شما کمک می‌کند طولانی‌تر زندگی کنید؟**

نشستن در طول روز در اوقات مختلف، عادی است و می‌تواند قسمتی از یک سبک زندگی سالم باشد. مگر اینکه شما زمان زیادی را به آن اختصاص دهید و به یک عادت تبدیل شود که در این شرایط به آرامی سلامت شما را تا حدی تحت تأثیر قرار می‌دهد و ممکن است عمر شما را کوتاه کند.

بنابراین، تحقیقات نشان می‌دهد که بهترین راهکار این است که بین دوره‌های نشستن فراوان، وقفه‌های کوتاه حرکتی داشته باشید.

به سادگی انجام چند دقیقه فعالیت سبک، هنگامی که به طور منظم در طول روز انجام شود، می‌تواند برخی از خطرات مرتبط با نشستن طولانی را کاهش دهد. این حرکت‌های سریع باعث گردش خون و انقباض عضلات می‌شوند و گلوکز را مصرف می‌کنند.

اما زمان این وقفه های حرکتی باید چقدر باشد؟

پژوهشگران متوجه شدند که راه رفتن برای پنج دقیقه بعد از هر 30 دقیقه نشستن بیشترین تأثیر مثبت را دارد.

یک مطالعه در سال 2021 در افراد مبتلا به دیابت نیز نشان داد که شش دقیقه فعالیت بعد از هر 60 دقیقه نشستن می تواند اثرات منفی نشستن طولانی مدت بر گلوکز و انسولین خون را بکاهد.

   سعی کنید همچنان که نشسته اید، پاشنه پاها را به هم بزنید، مچ پاهای خود را بچرخانید. تکان دادن می‌تواند یک راه مفید برای کاهش برخی از تغییرات مرتبط با دوره‌های طولانی نشستن باشد، به ویژه برای کسانی که در خطر مقاومت به انسولین هستند یا دیابت دارند.

** اگر ورزش کافی انجام می دهم، آیا بار نیاز به ترک عادت زیاد نشستن دارم ؟**

ممکن است شما فرد ورزشکار و فعالی باشید و هفته ای حداقل 150 دقیقه فعالیت متوسط انجام دهید، اما در ساعات دیگر روز و هفته عمدتا نشسته باشید.

هرچند ورزش به نظر می‌رسد خطرات نشستن را کاهش می‌دهد، اما کاملاً این خطرات را از بین نمی‌برد و شما هم نیاز دارید بین ساعات نشستن های خود، وقفه های حرکتی داشته باشید.

**نتیجه‌گیری:**

اگر خودتان متوجه شدید که بیش از چهار ساعت در روز نشسته‌اید، جلوی خطرات مرتبط با این عادت را بگیرید. سعی کنید هر 30 دقیقه یک بار بلند شوید و حرکت کنید، اما اگر این امکان نیست، هر 60 تا 90 دقیقه دوره‌های نشستن خود را با چند دقیقه فعالیت واقعی وقفه دهید. این وقفه‌ها برای سلامتی شما اهمیت دارند و ممکن است به کاهش خطرات مرتبط با نشستن کمک کنند. حتی اگر ورزش کافی دارید، نشستن همچنان یک عادت سلامتی خطرناک است، بنابراین با چند تغییر کوچک، می‌توانید به سلامتی و طولانی‌تر شدن زندگی خود کمک کنید.

منبع: 

در facebook به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در email به اشتراک بگذارید