هیالورونیک اسید (Hyaluronic Acid)

لوگو
کلیات

اسید هیالورونیک یک ماده طبیعی است که در مایعات چشم و مفاصل یافت می شود. به عنوان یک روان کننده در مفاصل و سایر بافت ها عمل می کند.

اشکال مختلف اسید هیالورونیک برای اهداف آرایشی استفاده می شود. اسید هیالورونیک همچنین ممکن است بر نحوه پاسخ بدن به آسیب تأثیر بگذارد و به کاهش تورم کمک کند.

افراد معمولاً اسید هیالورونیک را به صورت خوراکی مصرف می‌کنند و آن را برای عفونت‌های ادراری ، رفلاکس اسید، خشکی چشم ، بهبود زخم، پیری پوست و بسیاری از بیماری‌های دیگر روی پوست استفاده می کنند، اما شواهد علمی خوبی برای حمایت از بیشتر این موارد دیگر وجود ندارد.

موارد استفاده

احتمالا موثر برای

خشکی چشم: به نظر می رسد استفاده از قطره های چشمی حاوی اسید هیالورونیک به تسکین علائم خشکی چشم کمک می کند.

زخم ساق پا ناشی از گردش خون ضعیف (زخم وریدی ساق پا): به نظر می رسد استفاده از گاز حاوی هیالورونیک اسید اندازه زخم ها را کاهش داده و باعث بهبودی می شود.

علاقه به استفاده از اسید هیالورونیک برای تعدادی از اهداف دیگر وجود دارد، اما اطلاعات قابل اعتماد کافی برای گفتن اینکه آیا ممکن است مفید باشد وجود ندارد.

اثرات جانبی

در صورت مصرف خوراکی : اسید هیالورونیک در صورت استفاده مناسب بی خطر است. واکنش های آلرژیک ممکن است رخ دهد اما نادر است.

هنگامی که روی پوست استفاده می شود : اسید هیالورونیک در صورت استفاده مناسب بی خطر است.

بارداری : اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه استفاده از هیالورونیک اسید در دوران بارداری بی خطر است یا خیر وجود ندارد.

تغذیه با شیر مادر : اطلاعات قابل اعتماد کافی برای اطلاع از بی خطر بودن استفاده از هیالورونیک اسید در دوران شیردهی وجود ندارد. مشخص نیست که آیا در شیر مادر ترشح می شود یا خیر و چه تأثیری ممکن است بر روی نوزاد داشته باشد . بهتر است در این دوران در مصرف آن احتیاط کنید.

پرتودرمانی : استفاده از اسید هیالورونیک روی پوست هنگام دریافت پرتودرمانی ممکن است خطر برخی از عوارض پوستی را افزایش دهد. اگر در حال دریافت پرتودرمانی هستید، از اسید هیالورونیک روی پوست خود استفاده نکنید.

سخت شدن پوست و بافت همبند ( اسکلرودرمی ): استفاده از اسید هیالورونیک روی پوست ممکن است باعث بدتر شدن زخم های پوستی در افرادی شود که به بیماری اسکلرودرمی مبتلا هستند. اگر اسکلرودرمی دارید، از اسید هیالورونیک برای پوست خود استفاده نکنید.

تداخلات

ما در حال حاضر هیچ اطلاعاتی برای تداخلات اسید هیالورونیک نداریم .

دوز

اسید هیالورونیک در انواع مختلفی از محصولات موضعی از جمله کرم ها، ژل ها، دهان شویه ها و قطره های چشمی موجود است. در مکمل ها ، اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن دوز مناسب اسید هیالورونیک وجود ندارد. به خاطر داشته باشید که محصولات طبیعی همیشه لزوماً بی خطر نیستند و دوز آن می تواند مهم باشد. حتماً دستورالعمل‌های مربوطه روی برچسب‌های محصول را دنبال کنید و قبل از استفاده با متخصص تغذیه مشورت کنید.

منبع: https://www.webmd.com

منبع: 

در facebook به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در email به اشتراک بگذارید