نکاتی برای انرژی بیشتر و خلق و خوی بهتر با افزایش سن

دکتر بهاره نیکویه، دکتری تغذیه و رژیم درمانی

لوگو

با افزایش سن، در توان بدنی و ذهنی تغییراتی به وجود می آید که ممکن است انرژی شما را کاهش دهد. البته راه هایی وجود دارد که می توانید پتانسیل بدنی و انرژی خود را افزایش دهید.

تمرکز بر رژیم غذایی، فعالیت بدنی و خواب از اصول است.

کیفیت منوی غذایی خود را مدیریت کنید.

غذاهای مناسب می تواند انرژی شما را افزایش داده و احساس بهتری در شما ایجاد کند. با افزایش سن، توانایی بدن برای تبدیل غذا به انرژی کاهش می یابد. در نتیجه افزایش وزن سریع تر رخ میدهد. با این حال، می توانید به خودتان کمک کنید که تناسب اندام خود را حفظ کرده و پرانرژی بمانید.

مقدار قند موجود در غذا نقش زیادی در سلامت دارد. برخی از متخصصان می گویند غذاهای “کم قند” مانند لوبیا، سبزیجات غیر نشاسته ای، آجیل و محصولات غلات کامل می توانند به حفظ تعادل قند خون کمک کنند.

غذاهای با قند بالا، مانند برنج سفید، نان سفید و نوشیدنی های شیرین شده با قند ، می توانند باعث افزایش سریع قند خون شوند. ممکن است بعد از خوردن غذاهای حاوی قند بالا، برای مدتی احساس انرژی و توان بدنی بیشتری داشته باشید اما این احساس کوتاه مدت است و بعد از آن احساس تخلیه انرژی بیشتری خواهید کرد.

آب بیشتری بنوشید . حتی اگر احساس تشنگی نمی کنید باز نوشیدن آب را فراموش نکنید. کم آبی خفیف هم می تواند انرژی شما را کاهش دهد و بر خلق و خوی شما تأثیر بگذارد.

صبح یک بطری پر از آب کنید و به خود بگویید که باید تا شب همه آب آن را بخورید.

 

کمیت و مقدار غذایی که می خورید هم مهم است

دریافت غذا باید مطابق نیاز شما باید اگر کمتر از نیاز غذا بخورید، احساس گرسنگی و تخلیه انرژی می کنید و اگر بیش از نیاز انرژی بخورید، وزنتان افزایش می یابد و فعالیت بدنی برایتان سخت تر می شود. پس به علاوه بر کیفیت به کمیت غذای خود نیز اهمیت دهید.

اینکه هر روز چقدر باید بخورید به چندین چیز بستگی دارد، به خصوص اینکه چقدر فعال هستید. با متخصص تغذیه در مورد میزان کالری مورد نیاز خود مشورت کنید.

 

فعالیت بدنی داشته باشید

ممکن است متوجه شوید که کمتر از دوران جوانی ورزش می کنید. هر چه بیشتر فعال باشید، احساس انرژی بیشتری خواهید داشت. ورزش و فعالیت بدنی نیز راه های بسیار خوبی برای کمک به خلق و خوی شما هستند. اگر مشکلاتی دارید که شما را از انجام کارهایی که زمانی از آن لذت می‌بردید باز می‌دارد، خلاق باشید. اگر آرتروز در زانو شما را از دویدن یا بازی بسکتبال باز می دارد، شنا یا دوچرخه سواری ممکن است برای شما مفید باشد.

با افزایش سن نباید فعالیت خود را متوقف کنید. فقط فعالیت خود را با شرایط جدید خود هماهنگ کنید. به دنبال برنامه های تناسب اندام مناسب سن خود باشید یا یک شریک پیدا کنید تا بتوانید به یکدیگر انگیزه دهید. اگر در یافتن زمان برای فعال بودن مشکل دارید، شاید یک تمرین اول صبح، قبل از انجام هر کار دیگری، بتواند این کار را انجام دهد. فقط مطمئن شوید که اول صبحانه بخورید .

 

استراحت کافی داشته باشید

برخی از ما هر روز که برای رفتن سرکار مجبوریم از خواب بیداری شویم، به خود می گوییم وقتی بازنشسته شویم دیگر صبح زود بیدار نمی شویم و حسابی می خوابیم، اما معمولا وقتی افراد به سن بازنشستگی می رسند دیگر نمی توانند راحت و هر زمانی که می خواهند بخوابند.

اما استراحت شبانه برای همه سنین بخصوص سالمندی مهم است. اکثر ما به 7 ساعت در شب نیاز داریم. اگر نمی توانید خواب شبانه خوبی داشته باشید باید دلیل آن را پیدا کنید.

کافئین در برخی افراد می توانند سبب بی بخوابی شود پس سعی کنید دست کم سه ساعت قبل از خواب از خوردن چای و قهوه پرهیز کنید.

قبل از خواب کامپیوتر، تلفن هوشمند و تلویزیون خود را خاموش کنید.

اتاق خواب خود را تا حد امکان خنک، تاریک و ساکت نگه دارید. البته ذهن برخی افراد در سکوت مطلق به دنبال افکار مختلف می رود و همین امر خواب شما را مخدوش می کند. بجای اینکه بخوابید بدنبال حل مسائل احتمالی فردا نباشید یک پادکست یا موسیقی آرامشبخش ، می توانند کمک کننده باشند.

تا جایی که می توانید شب ها در یک زمان مشخص به خواب بروید و صبح ها در یک زمان مشخص از بیدار شوید به این ترتیب به بدن خود برنامه می دهید که باید در چه زمانی استراحت کند.

اگر هنوز نمی توانید به اندازه کافی بخوابید، با پزشک خود صحبت کنید.

 

این نکات را نیز امتحان کنید

استرس را تا جایی که می توانید کاهش دهید . مادران و پدران ما سالهای  زیادی از عمر خود را صرف نگرانی برای فرزندان می کنند، اما این یک حقیقت است که زندگی فرصت دوباره ای به هیچکس نمی دهد شاید باید به خود یاد بدهیم که زمانی را فقط به آرامش اختصاص دهیم، قطعا راه حل مشکلات را هم زمانی خواهید یافت که به ذهن خود آرامش می دهید.

اگر خبر و وقایع اجتماعی شما را مضطرب می کنند، شاید بد نباشد گاهی تلویزیون را خاموش کنید و به پیاده روی بروید.

اگر احساس خستگی یا افسردگی می کنید، با پزشک خود مشورت کنید. این چیزها بخش طبیعی سالمندی نیستند. شاید یک مشکلات سلامتی باعث خستگی شما باشد، مانند افسردگی ، بیماری قلبی یا آپنه خواب  و با حل آن ها شاداب تر شوید.

پس بیشتر از قبل به برنامه غذایی خود دقت کنید. هوشمندانه غذا بخورید. به اندازه کافی بخوابید. به مغز خود فرمان دهید که گاهی باید فقط به شما فکر کند و از هر روز زندگی که یک نعمت بی همتای خداوند است طوری که شایسته آن هستید لذت ببرید.

منبع: 

در facebook به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در email به اشتراک بگذارید