اسید لینولئیک کونژوکه (CLA)

لوگو
کلیات

اسید لینولئیک کونژوکه (CLA) نوعی چربی است . لبنیات و گوشت گاو منابع اصلی CLA در رژیم غذایی هستند. بیشتر مکمل های CLA از روغن کلزا ساخته می شوند.

CLA  ممکن است به کاهش رسوب چربی بدن و بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک کند.

رژیم غذایی متوسط ​​روزانه 15-174 میلی گرم CLA را تامین می کند.

افراد معمولا CLA را برای کاهش وزن مصرف می کنند. همچنین اغلب برای بدنسازی و تناسب اندام استفاده می شود ، اما شواهد علمی محدودی برای حمایت از این موارد وجود دارد.

موارد استفاده

احتمالا برای

فشار خون بالا: به نظر می رسد مصرف خوراکی CLA همراه با دارویی به نام رامیپریل بیشتر از رامیپریل به تنهایی در افرادی که فشار خون بالا کنترل نشده دارند، فشار خون را کاهش می دهد .

چاقی: مصرف روزانه CLA خوراکی ممکن است به کاهش چربی بدن در بزرگسالان و کودکان کمک کند. همچنین ممکن است احساس گرسنگی را کاهش دهد ، اما مشخص نیست که آیا این باعث کاهش مصرف غذا می شود یا خیر. به نظر نمی رسد که CLA وزن بدن یا شاخص توده بدنی (BMI) را در بیشتر افراد کاهش دهد.

احتمالا غیر موثر برای

سرماخوردگی: مصرف خوراکی CLA باعث پیشگیری یا کاهش علائم سرماخوردگی نمی شود.

دیابت: مصرف خوراکی CLA باعث بهبود سطح قند خون یا انسولین قبل یا بعد از غذا در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نمی شود .

سطوح بالای کلسترول یا سایر چربی ها ( لیپیدها ) در خون ( هیپرلیپیدمی ): به نظر نمی رسد مصرف خوراکی    CLA یا نوشیدن شیر حاوی CLA باعث بهبود سطح کلسترول یا تری گلیسیرید در افراد با کلسترول بالا خفیف شود .

اثرات جانبی
در صورت مصرف خوراکی : CLA زمانی که به مقدار معمول در غذاها مانند شیر و گوشت گاو مصرف شود، احتمالاً بی خطر است. زمانی که در مقادیر بیشتر به عنوان دارو مصرف شود هم احتمالاً بی خطر است. ممکن است عوارض جانبی مانند ناراحتی معده ، اسهال ، حالت تهوع ، خستگی و سردرد ایجاد کند .

بارداری و شیردهی: CLA به احتمال زیاد وقتی از راه خوراکی در مقادیری که معمولاً در غذاها یافت می شود، بی خطر است . اما اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا CLA برای استفاده در مقادیر بیشتر در دوران بارداری یا شیردهی بی خطر است یا خیر وجود ندارد. از استفاده بیش از مقدار توصیه شده خودداری کنید.

کودکان: وقتی CLA از راه خوراکی در مقادیری که معمولاً در غذاها یافت می شود مصرف شود، احتمالاً بی خطر است. مکمل‌های CLA احتمالاً در صورت مصرف خوراکی تا 7 ماه برای کودکان بی‌خطر هستند. اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا استفاده طولانی مدت از مکمل ها بی خطر است یا خیر وجود ندارد.

اختلالات خونریزی : مکمل های CLA ممکن است لخته شدن خون را کند کنند. CLA ممکن است خطر کبودی و خونریزی را در افراد مبتلا به اختلالات خونریزی افزایش دهد.

دیابت : نگرانی هایی وجود دارد که مصرف مکمل های CLA می تواند دیابت را بدتر کند. از مصرف بیش از مقدار توصیه شده خودداری کنید.

سندرم متابولیک : نگرانی هایی وجود دارد که مصرف مکمل های CLA ممکن است خطر ابتلا به دیابت را در صورت ابتلا به سندرم متابولیک افزایش دهد. با احتیاط استفاده کنید.

جراحی : مکمل‌های CLA ممکن است باعث خونریزی در حین و بعد از جراحی شوند. حداقل 2 هفته قبل از جراحی استفاده از CLA را متوقف کنید.

تداخلات

در این استفاده همزمان CLA و ترکیب زیر محتاط باشید

داروهای فشار خون بالا (داروهای ضد فشار خون): CLA ممکن است فشار خون را کاهش دهد. مصرف CLA همراه با داروهایی که فشار خون را کاهش می دهند ممکن است باعث کاهش بیش از حد فشار خون شود. فشار خون خود را به دقت کنترل کنید.

داروهایی که لخته شدن خون را کند می کنند (داروهای ضد انعقاد / ضد پلاکت): CLA ممکن است لخته شدن خون را آهسته کند. مصرف CLA همراه با داروهایی که لخته شدن خون را نیز کند می کنند و ممکن است خطر کبودی و خونریزی را افزایش دهد.

رامیپریل (آلتاس) : به نظر می رسد مصرف CLA همراه با رامیپریل فشار خون را بیشتر از مصرف رامیپریل به تنهایی کاهش می دهد. مصرف CLA به همراه رامیپریل ممکن است باعث کاهش بیش از حد فشار خون شما شود. فشار خون را به دقت کنترل کنید.

دوز

CLA به طور طبیعی در غذاهایی مانند لبنیات و گوشت گاو یافت می شود. رژیم غذایی متوسط روزانه 15-174 میلی گرم CLA را تامین می کند.
به عنوان یک مکمل، CLA اغلب توسط بزرگسالان در دوزهای 1.6-6.8 گرم خوراکی روزانه به مدت 2-12 هفته استفاده می شود.
با متخصص تغذیه خود مشورت کنید تا بدانید چه دوزی ممکن است برای یک بیماری خاص بهترین باشد.

منبع: https://www.webmd.com

منبع: 

در facebook به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در email به اشتراک بگذارید