دی متیل سولفوکساید (DMSO) Dimethylsulfoxide

کلیات

دی متیل سولفوکسید (DMSO) یک ماده شیمیایی است که بسیاری از مواد آلی و معدنی را در خود حل می کند. این ماده به عنوان یک داروی و مکمل غذایی در دسترس است.

DMSO  به داروها کمک می کند تا از طریق پوست عبور کنند و بر پروتئین ها، کربوهیدرات ها، چربی ها و آب در بدن تأثیر بگذارند.

افراد از DMSO برای التهاب مثانه (سیستیت بینابینی)، درد اندام که معمولاً پس از آسیب رخ می دهد و نشت یک داروی IV از ورید به پوست و بافت اطراف استفاده می کنند. همچنین برای استئوآرتریت، زخم بستر، زخم معده و بسیاری از بیماری‌های دیگر استفاده می‌شود، اما شواهد علمی خوبی برای حمایت از بیشتر این موارد دیگر وجود ندارد.

DMSO را با متیل سولفونیل متان (MSM) اشتباه نگیرید. اینها یکی نیستند.

موارد استفاده

موثر برای

سندرم مثانه دردناک (سیستیت بینابینی). DMSO یک محصول مورد تایید FDA برای درمان این بیماری است. شستن مثانه با DMSO برخی علائم مانند درد را بهبود می بخشد.

احتمالا موثر برای

درد اندام که معمولاً پس از آسیب ایجاد می شود (سندرم درد منطقه ای از بدن). به نظر می رسد استفاده از کرم DMSO روی پوست باعث بهبود درد در افراد مبتلا به این بیماری می شود.

نشت داروی داخل وریدی (IV) از ورید به پوست و بافت اطراف (اکستروازاسیون)- برخی از داروهای شیمی درمانی در صورت نشت از ورید می توانند باعث آسیب پوست و بافت شوند. اگر این اتفاق بیفتد، استفاده از DMSO روی پوست ممکن است از آسیب بیشتر جلوگیری کند.

احتمالا غیرموثر برای

سخت شدن پوست و بافت همبند (اسکلرودرمی): استفاده از DMSO روی پوست به درمان علائم اسکلرودرمی کمک نمی کند.

علاقه به استفاده از DMSO برای تعدادی از اهداف دیگر وجود دارد، اما اطلاعات قابل اعتماد کافی برای گفتن اینکه آیا ممکن است مفید باشد وجود ندارد.

اثرات جانبی

هنگام مصرف خوراکی: اطلاعات قابل اعتماد کافی برای اطلاع از بی خطر بودن DMSO یا عوارض جانبی آن وجود ندارد.

هنگام استفاده روی پوست: DMSO بدون نسخه احتمالاً ناامن است. برخی از محصولات DMSO بدون نسخه ممکن است دارای صنعتی باشند. اینها برای استفاده انسان در نظر گرفته نشده اند و می توانند حاوی ناخالصی هایی باشند که می توانند باعث مشکلات سلامتی شوند. DMSO به راحتی از طریق پوست جذب می شود، بنابراین می تواند این ناخالصی ها را وارد بدن کند. عوارض جانبی ممکن است شامل تاول و سوزش باشد.

هنگام استفاده در داخل مثانه: تجویز DMSO احتمالاً بی خطر است. از محصولات DMSO که توسط یک متخصص تجویز نشده اند استفاده نکنید.

بارداری و شیردهی: اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا DMSO برای استفاده در دوران بارداری یا شیردهی بی خطر است یا خیر وجود ندارد. از استفاده خودداری کنید.

برخی اختلالات خونی: تزریق DMSO توسط IV ممکن است باعث تجزیه گلبول های قرمز خون شود. این ممکن است برای افراد مبتلا به اختلالات خونی خاص مشکل ساز باشد. DMSO ممکن است این شرایط را بدتر کند.

مشکلات کلیوی: DMSO ممکن است به کلیه ها آسیب برساند. اگر مشکلات کلیوی دارید، قبل از استفاده از DMSO با پزشک خود مشورت کنید.

مشکلات کبدی: DMSO ممکن است به کبد آسیب برساند. اگر مشکلات کبدی دارید، قبل از استفاده از DMSO با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات

تداخل متوسط

در مصرف همزمان با ترکیبات زیر محتاط باشید

داروهایی که روی پوست، چشم یا گوش استفاده می‌شوند (داروهای موضعی):

DMSO  گاهی اوقات می تواند میزان جذب دارو را افزایش دهد. استفاده از DMSO روی پوست، چشم ها یا گوش ها همزمان با مصرف داروهای موضعی دیگر می تواند میزان جذب دارو را در بدن افزایش دهد. این ممکن است اثرات و عوارض جانبی دارو را افزایش دهد.

داروهایی که انعقاد خون را کند می کنند (داروهای ضد انعقاد / ضد پلاکت):

DMSO  ممکن است لخته شدن خون را کند کند. مصرف DMSO همراه با داروهایی که لخته شدن خون را نیز کند می کنند، ممکن است خطر کبودی و خونریزی را افزایش دهد.

سولینداک (کلینوریل):

استفاده از DMSO با سولینداک ممکن است میزان عملکرد سولینداک را برای درمان درد کاهش دهد. همچنین این نگرانی وجود دارد که استفاده از DMSO با سولینداک می تواند خطر درد عصبی را افزایش دهد.

داروهای مختلف مورد استفاده برای گلوکوم، بیماری آلزایمر و سایر شرایط (داروهای کولینرژیک):

DMSO می تواند یک ماده شیمیایی به نام استیل کولین را در بدن افزایش دهد. برخی از داروهایی که برای گلوکوم، بیماری آلزایمر و سایر شرایط استفاده می شوند، سطح استیل کولین را نیز افزایش می دهند. مصرف DMSO با این داروها ممکن است احتمال عوارض جانبی را افزایش دهد.

Verteporfin (Visudyne) :

استفاده از DMSO با ورتپورفین ممکن است میزان عملکرد ورتپورفین را کاهش دهد.

داروهای سرطان (عوامل پلاتین):

استفاده از DMSO برای حل کردن عوامل پلاتین روی پوست ممکن است میزان عملکرد این داروها برای درمان سرطان را کاهش دهد. نمونه هایی از عوامل پلاتین شامل کربوپلاتین، سیس پلاتین و اگزالی پلاتین هستند.

دوز

DMSO اغلب توسط بزرگسالان به اشکال مختلف از جمله کرم ها، ژل ها و محلول ها روی پوست اعمال می شود. در داخل مثانه نیز اعمال می شود. DMSO به صورت نسخه و در مکمل های غذایی موجود است. قبل از استفاده با متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

منبع: https://www.webmd.com

منبع: 

در facebook به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در email به اشتراک بگذارید