آیا می توانید پوست موز را بخورید؟

دکتر بهاره نیکویه، دکتری علوم تغذیه و رژیم درمانی

لوگو

ممکن است از خود بپرسید که آیا خوردن پوست موز اشکالی ندارد؟ برای اطلاع از حقیقت و اینکه آیا باید آنها را در دستورهای غذایی خود بگنجانید یا نه، این مطلب را بخوانید.

پوست موز کاملاً خوراکی هستند و تنها با انجام یک مرحله ، می توانید بجای دور انداختن پوست موز این خوشمزه طبیعی را مصرف کرده و به محیط زیست کمک کنید.

فواید خوردن پوست موز برای سلامتی چیست؟

اطلاعات تغذیه ای محدودی در مورد پوست موز وجود دارد . طبق تحقیقات منتشر شده در Process Safety and Environmental Protection ، پوست موز حاوی 71 تا 83 درصد فیبر است. بسیاری از ما به اندازه کافی فیبر نمی خوریم ، اما دریافت کافی فیبر می تواند به کاهش یا حفظ وزن سالم، بهبود هضم غذا کمک کند و خطر ابتلا به دیابت نوع 2، برخی سرطان ها و سایر بیماری های مزمن را کاهش دهد.

 

خطرات خوردن پوست موز چیست؟

خوردن پوست موز خطری ندارد، اما اگر می خواهید پوست موز خود را بخورید، ابتدا آن را خوب زیر آب جاری به بشورید. اگر در کاشت موز از آفت کش استفاده شده باشد، ممکن است بقایایی روی پوست آن وجود داشته باشد. اگر این مورد برای شما نگران کننده است، استفاده از موز ارگانیک را در نظر بگیرید که احتمال کمتری وجود دارد که آثاری از آفت کش ها داشته باشد.

 

از آنجایی که پوست موز سرشار از فیبر است، اگر فوراً شروع به خوردن مقدار زیاد کنید، ممکن است احساس ناراحتی گوارشی کنید. بنابراین به آرامی شروع کنید و مطمئن شوید که در کنار این مکمل غنی از فیبر، آب بنوشید. آب به حرکت فیبر در سیستم گوارش شما کمک می کند.

 

فواید زیست محیطی دور نریختن پوست موز چیست؟

پوست 30 تا 40 درصد موز را تشکیل می دهد و انسان سالانه تقریباً 3.5 میلیون تن از آن را دور می ریزد. هر کاری که بتوانیم برای کاهش ضایعات مواد غذایی انجام دهیم، چیز خوبی است. مواد غذایی دور ریخته شده بزرگ ترین نوع زباله در محل های دفن زباله است، جایی که متان و سایر گازهای گلخانه ای منتشر می کند که به تغییرات آب و هوایی می انجامد.

 

پوست موز را چگونه می توانید استفاده کنید؟

اگر فکر کرده اید که آیا می توانید پوست موز را به صورت خام، پخته یا حتی منجمد بخورید، پاسخ مثبت است! اگر می خواهید پوست موز خود را بخورید، بدانید که – درست مانند خود میوه – هر چه پوست رسیده تر باشد، طعم شیرین تری خواهد داشت.

 

اگر قصد دارید موزها را با اسموتی مخلوط کنید، موزهای با پوست را قبل از انجماد برش دهید و بعد از یخ زدن همراه دیگر مواد اسموتی ، در مخلوط کن بریزید.

همچنین می توانید موز را همراه پوست آن پوره کرده و در تهیه نان یا کیک موزی استفاده کنید.

 

در صنعت از پوست موز در تهیه یک نسخه گیاهی سس بولونی استفاده می شود.

اخیرا استفاده از آرد پوست موز به عنوان جایگزین بدون گلوتن برای تهیه نان و پاستا در صنایع مورد توجه است.

می توانید در استفاده از پوست موز بسیار خلاق باشید، البته همانگونه که گفته شد، حتما آنها را به خوبی بشورید و بهتر است برای نتیجه بهتر کمی آنها را بپزید تا نرم شوند.

منبع: 

در facebook به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در email به اشتراک بگذارید