آیا رژیم خام گیاهخواری برای تندرستی مفید است؟

دکتر بهاره نیکویه، دکتری تغذیه و رژیم درمانی

لوگو

در این مطلب به نظرات متخصصان در مورد خام گیاهخواری می پردازیم.

جنبش رژیم غذایی خام در اواسط دهه 1970 با انتشار کتاب بقا در قرن 21 شکل گرفت، کتابی که ادعا می کرد این رژیم می تواند بیماری های جسمی را برطرف کند و طول عمر را افزایش دهد. نویسنده آن کتاب ویکتوراس کولوینسکاس، مشاور سابق کامپیوتر MIT بود و پس از گذشت چندین دهه، رژیم غذایی همچنان مورد توجه است.

طرفداران برجسته مانند بازیگران دمی مور و وودی هارلسون و سرآشپز شیکاگو چارلی تروتر، از محصولات حیوانی و غلات فرآوری شده با حرارت اجتناب می کنند. آنها آجیل، دانه‌ها، غلات جوانه زده، میوه‌ها و سبزیجات را می‌خورند، که دمای آنها از 118 درجه فارنهایت نگذشته باشد.

مبنی این رژیم، این تئوری است که مصرف غذاهای نپخته انرژی را افزایش می دهد، به کاهش وزن کمک می کند و از بیماری ها جلوگیری می کند. طرفداران رژیم غذایی خام می گویند که حرارت، آنزیم های کمک کننده به هضم را از بین می برد و سموم آسیب رسان به بافت ایجاد می کند و این دو را دلیل برای سالم تر بودن غذاهای خام می دانند.

آنچه علم در مورد رژیم غذایی خام می گوید:

شواهد پشتیبان برای “فرضیه آنزیم” و کاهش بار سم وجود ندارد، اما مطالعات محدود برخی از فواید و خطرات سلامتی را نشان می دهد. مطالعه ای در ژورنال تغذیه نشان داد که خام گیاهخواران به مراتب کمتر از دیگر افراد سطح بالایی از کلسترول بد دارند. از طرف دیگر، 38 درصد از 201 فرد مورد مطالعه کمبود ویتامین B12 داشتند، ماده مغذی که برای سلامت قلب نیز مهم است.

مطالعه دیگری در Archives of Internal Medicine گزارش داد که پیروان رژیم غذایی خام، شاخص توده بدنی کمتری نسبت به افرادی که از یک رژیم غذایی معمولی آمریکایی استفاده می‌کنند، دارند. گفته می شود، آنها همچنین تراکم استخوان کمتری دارند که یک عامل خطر برای پوکی استخوان است.

آنچه کارشناسان در مورد رژیم غذایی خام می گویند:

آندریا ان. جیانکولی، M.P.H.، R.D.، سخنگوی انجمن رژیم غذایی آمریکا در لس آنجلس می گوید: شکی نیست که رژیم های غذایی گیاهی با کاهش خطر چاقی و سایر بیماری های مزمن مرتبط است، اما از آنجایی که رژیم غذایی خام بسیار محدود کننده است، پیروان آن در معرض خطر کمبود ویتامین B12 و اسیدهای چرب امگا 3 هستند. همچنین او این رژیم غذایی را مبتنی بر علم نمی داند و عقیده دارد که پخت و پز ممکن است برخی از مواد مغذی را از بین می برد، اما برخی دیگر (مانند لیکوپن موجود در گوجه فرنگی) را قابل جذب تر می کند.

سخن پایانی

دستگاه گوارش ما آنزیم های خاص خود را دارد. ما نیازی به دریافت آنها از غذاها نداریم. مزایای رژیم غذایی خام ، کاهش کلسترول و کنترل وزن است که می توان با خوردن سبزیجات، میوه ها و غلات کامل، محدود کردن غذاهای حاوی چربی های اشباع شده بالا، نیز به آنها دست یافت صرف نظر از اینکه آنها را بپزید یا نپزید. در نتیجه شواهدی دال بر اثرات مفید رژیم خام گیاهخواری نسبت به یک رژیم متعادل و شیوه زندگی سالم وجود ندارد.

منبع: 

در facebook به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در email به اشتراک بگذارید