بهترین فعالیت بدنی برای بیماران مبتلا به دیابت

بهاره نیکویه، دکتری تغذیه و رژیم درمانی

لوگو

اگر مبتلا به دیابت هستید، فعالیت بدنی یک راه بسیار خوب برای کنترل قندخون و سلامت قلب و عروق شماست. ورزش به ماهیچه های شما کمک می کند تا قند بیشتری را از خون شما بردارند و به انرژی تبدیل کنند. در این مطلب بهترین ورزش ها برای شما معرفی می شوند.

دیابت و فعالیت بدنی
اگر مبتلا به دیابت هستید باید چقدر ورزش کنید؟

راهنماهای اخیر پیشنهاد می کند که شما باید دست کم 150 دقیقه در هفته، فعالیت بدنی منظم داشته باشید. برای عملکرد بهتر انسولین، نباید بیشتر از دو روز متوالی فعالیت نداشته باشد.

150 دقیقه در هفته، یعنی 20 دقیقه در هر روز. شما می توانید این زمان را خودتان در روز برنامه ریزی کنید. شاید بخواهید 20 دقیقه کامل در صبح یا عصر ورزش کنید، یا شاید ترجیح می دهید ده دقیقه از این زمان صبح باشد و ده دقیقه بعد از ظهر.

براساس توانایی خود برنامه ریزی کنید. اگر قبلا فعالیت بدنی نداشته اید بهتر است با روزی ده دقیقه شروع کنید و کم کم زمان را افزایش دهید.

کدام ورزش ها برای شما بهتر هستند؟

باید بگوییم همه ورزش ها مفید هستند. اگر تازه شروع به فعالیت کرده اید یا نمی دانید چه ورزشی را دوست دارید، از ورزش های ساده شروع کنید.

اگر از ورزش کردن کنار دیگران لذت می برید می توانید به سادگی به یک باشگاه یا پارک بروید و اگر از افرادی هستید که ترجیح می دهید، به تنهایی ورزش کنید و طبق برنامه شخص خود پیش بروید می توانید از اپلیکیشن ها و ویدئوهای ورزشی زیادی که اینترنت وجود دارد استفاده کنید.

به این موضوع هم توجه داشته باشید که برخی داروها اگر با ورزش همراه باشند، ممکن است باعث افت قندخون شما شوند بنابراین اگر داروی کاهنده قندخون استفاده می کنید با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید تا در صورت نیاز مقدار داروی شما را با ورزش تان تنظیم کند.

پیاده روی

پیاده روی بخصوص بعد از غذا می تواند به کاهش قندخون شما کمک زیادی بکند. یک مطالعه نشان داد، افراد بزرگسالی که مبتلا به دیابت نوع دو بودند و بعد از هر وعده غذایی اصلی خود ده دقیقه پیاده روی می کنند، بهتر می توانستند قند خون خود را کنترل کنند در مقایسه با بیمارانی که روزی 30 دقیقه پیاده روی می کردند.

بخصوص اگر بعد وعده های غذایی که کربوهیدرات بالاتری دارند، پیاده روی کنید، اثر بهتری خواهد داشت.

دیابت و ورزش
دویدن آرام

دویدن باعث فعالیت سیستم قلب و عروق شما می شود و سبب کاهش قندخون شما می شود و ضربان قلب شما را بالاتر می برد و باعث می شد بدن شما حتی برای ساعت ها بعد از ورزش نیز گلوکز بیشتری نیاز داشته باشد و آن را از خون شما بردارد.

خبر خوب این است که حتی دویدن کوتاه مدت نیز مفید است. یک مطالعه نشان داد که حتی 5 تا 10 دقیقه دویدن آهسته در روز خطر مرگ بخاطر بیماری قلبی را 45 درصد کاهش می دهد. با یک دقیقه دویدن آرام در روز شروع کنید و کم کم از آن لذت ببرید و زمان و مصافت را بیشتر کنید.

ورزش های قدرتی

محققان عقیده دارد که ورزش های قدرتی فواید زیادی برای بیماران مبتلا به دیابت دارند.

این نوع ورزش ها باعث ساخت ماهیچه می شوند و در نتیجه قندخون بیشتری از جریان خون شما وارد ماهیچه ها می شود و ماهیچه ها به انسولین حساس تر می شوند.

ورزش های قدرتی باعث می شوند که چربی احشایی شما کمتر شود.

بهتر است هفته ای دو تا سه بار، ورزش قدرتی انجام دهید. این ورزش ها شامل، تمرین ها با وزنه، اسکوات یا لانچ است.

دیابت و ورزش
دیابت و ورزش
شنا و دوچرخه سواری

شنا و دوچرخه سواری هم می توانند برای شما مفید باشند. مطالعات نشان داده اند که بیمارانی که دو ماه شنا می کردند هموگلوبین گلیکه کمتری داشتند.

استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله هم و نقل یا تفریح هم بسیار برای کاهش قند خون سودمند است و می تواند به سلامت سیستم قلبی و تنفسی شما کمک کند.

یوگا

برخی از انواع یوگا می توانند به فعالیت قلب شما کمک کنند (مانند یوگا قدرتی). این فعالیت ها به کاهش کورتیزول و بهبود قندخون شما کمک می کنند.

افرادی که یوگا کار می کنند معمول عادات غذایی و وزن بهتری هم دارند.

دیابت و ورزش
در facebook به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در email به اشتراک بگذارید