یک صبحانه پیشنهای برای افراد مبتلا به کلسترول بالا

دکتر بهاره نیکویه، دکتری علوم تغذیه و رژیم درمانی

لوگو

کلسترول بالای خون شیوع بالایی دارد ولی بسیاری از افراد مبتلا می توانند با کمک داروها و استفاده از سبک زندگی سالم، کلسترول خود را کنترل کنند.

کلسترول بالای خون می تواند سبب مشکلات قلبی و عروقی شود. کلسترول ممکن است در عروق رسوب کرده و ایجاد پلاک کند که به تدریج سبب گرفتگی عروقی می شود.

یک صبحانه پیشنهای برای افراد مبتلا به کلسترول بالا
چرا صبحانه برای افراد مبتلا به کلسترول بالای خون مهم است؟

تقریبا یک چهارم افراد، صبحانه نمی خورند. مطالعات نشان داده اند که حذف وعده های غذای سبب مشکلات ناخواسته ای مانند کمبود انرژی، استرس و اختلال در حس گرسنگی و سیری می شود.

اما آیا می دانید که حذف وعده صبحانه بر سلامت قلب شما هم می تواند اثرگذار باشد؟ برای افرادی که کلسترول بالای خون دارند، نخوردن صبحانه سبب افزایش بیشتر کلسترول بد خون (LDL) و کلسترول تام می شود. به علاوه مطالعات نشان می دهند که حذف صبحانه، خطر مرگ از بیماری های قلبی و عروقی را می افزاید.

بنابراین توصیه میشود، افرادی که کلسترول بالا دارند حتما صبحانه غنی از فیبر مصرف کنند.

یک ماده غذایی مناسب برای این بیماران کینوا است. کینوا یک غله کامل است که به آسانی و سریع پخته می شود. کینوا یک انتخاب عالی برای روزهای پرمشغله شماست، چون به سرعت آماده می شود. کینوا منبع خوب پروتئین هم هست زیرا همه 9 اسید آمینه ضروری را دارد. نکته مهم اینکه کینوا حاوی فیبر است که برای کاهش کلسترول بسیار مفید است.

پیشنهاد ما برای شما بشقاب کینوا و دارچین است.
فواید بشقاب کینوا و دارچین
غنی از پروتئین

پروتئین یک جزو اصلی وعده غذایی سالم است بخصوص در صبحانه، که می تواند شما را در شروع صبح سیر کرده و انرژی شما را در باقی روز تامین کند. این دستور غذایی حاوی کینوا، کره بادام و بادام پرک است و 12 گرم پروتئین گیاهی دارد. یک مطالعه نشان داده است که حذف پروتئین گیاهی و جایگزین کردن آن با مغزها، غلات کامل و حبوبات، دست کم یکبار در هفته می تواند از بیماریهای قلبی و عروقی پیشگیری کند.

یک مطالعه دیگر هم نشان داده است که مصرف پروتئین های گیاهی می توانند سبب کاهش کلسترول بد خون شوند.

غنی از فیبر

کینوا منبع خوب فیبر است و فیبر می تواند سبب کاهش کلسترول بد و کلسترول تام شود. توصیه می شود که مردان 31 تا 34 گرم و زنان 25 تا 28 گرم در روز فیبر مصرف کنند. این دستور غذایی، 7 گرم فیبر دارد.

غنی از چربی های سالم

چربی های اشباع سبب افزایش کلسترول بد و کاهش کلسترول خوب خون می شوند. بشقاب کینوا شامل چربی های غیراشباع است و می تواند سبب کاهش کلسترول بد و کاهش خطر بیماری های قلبی شود.

مطالب مرتبط: هشت دستور غذایی برای بیماران مبتلا به کلسترول بالا   
در facebook به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در email به اشتراک بگذارید