چه وقت و چگونه غذاهای جامد برای کودک خود شروع کنید؟

دکتر بهاره نیکویه، دکتری علوم تغذیه و رژیم درمانی

لوگو

دستورالعمل های غذایی توصیه می کنند که کودکان در حدود 6 ماهگی با غذاهایی غیر از شیر مادر یا شیر خشک نوزاد آشنا شوند. معرفی غذاهای قبل از 4 ماهگی توصیه نمی شود. البته هر کودکی متفاوت است. چگونه متوجه می شوید که آیا کودک شما برای غذاهایی غیر از شیر مادر یا شیر خشک آماده است؟ می توانید به دنبال این نشانه ها باشید که نشان می دهد کودک شما از نظر رشد آماده است.

فرزند شما:

  • به تنهایی یا با حمایت می نشیند.
  • قادر به کنترل سر و گردن است.
  • هنگام ارائه غذا دهان را باز می کند.
  • اشیا را به دهان می آورد.
  • سعی می کند اشیای کوچک مانند اسباب بازی یا غذا را بگیرد.
  • غذا را از جلو به پشت زبان برای بلعیدن منتقل می کند.

اول چه غذاهایی را به فرزندم معرفی کنم؟

آکادمی اطفال آمریکا می گوید که برای اکثر کودکان، نیازی نیست که غذاها را به ترتیب خاصی بدهید. کودک شما می تواند از حدود 6 ماهگی شروع به خوردن غذاهای جامد کند. تا زمانی که او به 7 یا 8 ماهگی برسد، کودک شما می تواند غذاهای متنوعی از گروه های غذایی مختلف بخورد. این غذاها شامل غلات، گوشت یا سایر پروتئین ها، میوه ها، سبزیجات، غلات، ماست و پنیر و غیره است.

اگر کودک شما غلات می خورد، مهم است که به جای برنج، انواع غلات غنی شده برای نوزادان مانند جو دوسر، جو و چند دانه را به او بدهید. فقط تهیه برنج نوزاد توسط سازمان غذا و دارو توصیه نمی شود زیرا خطر قرار گرفتن کودکان در معرض آرسنیک وجود دارد.

چگونه کودکم را با غذاها آشنا کنم؟

اکنون که کودک شما شروع به خوردن غذا کرده است، حتماً غذاهایی را انتخاب کنید که تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز کودک را تامین کند.

اجازه دهید فرزندتان در ابتدا یک غذای تک ماده ای را امتحان کند. این به شما کمک می کند تا ببینید آیا کودک شما با آن غذا مشکلی دارد، مانند آلرژی غذایی. بین هر غذای جدید 3 تا 5 روز صبر کنید. کودک شما به سرعت در مسیرلذت بردن از غذاهای جدید قرار خواهد گرفت.

هنگام معرفی غذاهای دیگر، غذاهای بالقوه آلرژی زا را امتحان کنید.

غذاهای بالقوه آلرژی زا شامل محصولات شیر گاو، تخم مرغ، ماهی، صدف، آجیل درختی، بادام زمینی، گندم، سویا و کنجد هستند. نوشیدن شیر گاو یا نوشیدنی های غنی شده سویا تا زمانی که کودک شما بیشتر از 12 ماهگی نشده است توصیه نمی شود، اما سایر محصولات شیر گاو مانند ماست را می توان قبل از 12 ماهگی استفاده کرد. اگر کودک شما اگزما شدید و/یا حساسیت به تخم مرغ دارد، با متخصص تغذیه کودک خود در مورد زمان و نحوه معرفی درست غذاهای حاوی بادام زمینی مشورت کنید.

چگونه باید برای کودکم غذا درست کنم؟

در ابتدا، خوردن غذاهایی که له شده، پوره شده یا صاف شده و دارای بافت بسیار نرم هستند، برای کودک شما آسانتر است. ممکن است طول بکشد تا کودک شما با بافت های غذایی جدید سازگار شود. کودک شما ممکن است سرفه کند، دهانش را ببندد یا تف کند. همانطور که مهارت های دهانی کودک شما رشد می کند، می توان غذاهای غلیظ تر به او بدهید.

برخی از غذاها بالقوه خطر خفگی را می افزایند، بنابراین مهم است که به کودک خود غذاهایی بدهید که بافت مناسبی برای رشد او دارند. برای کمک به جلوگیری از خفگی، غذاهایی تهیه کنید که به راحتی با بزاق حل شوند و نیازی به جویدن ندارند.

وعده های کوچک به کودک بدهید و او را تشویق کنید که آهسته غذا بخورد. همیشه در حالی که کودک در حال غذا خوردن است مراقب او باشید.

در اینجا چند نکته برای تهیه غذا آورده شده است:

  • غلات و غلات پخته شده له شده را با شیر مادر، شیر خشک یا آب مخلوط کنید تا نرم شود و قورت دادن آن برای کودک شما آسان شود.
  • سبزیجات، میوه ها و سایر غذاها را له یا پوره کنید تا یکدست شوند.
  • میوه ها و سبزیجات سفت مانند سیب و هویج معمولاً باید پخته شوند تا به راحتی له یا پوره شوند.
  • غذا را آنقدر بپزید که نرم شود و به راحتی با چنگال له شود.
  • قبل از پختن، تمام چربی، پوست و استخوان های مرغ، گوشت و ماهی را جدا کنید.
  • دانه ها و هسته های سفت را از میوه جدا کنید و سپس میوه را به قطعات کوچک برش دهید.
  • غذای نرم را به قطعات کوچک یا برش های نازک برش دهید.
  • غذاهای استوانه ای را به جای قطعات گرد که ممکن است در مجرای تنفسی گیر کند، به نوارهای نازک کوتاه برش دهید.
  • غذاهای کروی کوچک مانند انگور، گیلاس، توت و گوجه فرنگی را به قطعات کوچک برش دهید.
  • دانه های سبوس دار گندم، جو، برنج و سایر غلات را بپزید و ریز خرد کنید یا له کنید.
در facebook به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در email به اشتراک بگذارید