پنچ باور اشتباه تغذیه ای

دکتر بهاره نیکویه، دکتری علوم تغذیه و رژیم درمانی

لوگو

باور اشتباه توصیه ای است که بدون هیچ پشتوانه علمی همه گیر می شود. در این مطلب به 8 باور شایع در مورد رژیم غذایی می پردازیم

باور نادرست 1: حذف کربوهیدرات ها از رژیم غذایی سبب کاهش وزن می شوند.

کربوهیدرات ها فرم های مختلفی دارند از جمله ساده و پیچیده. کربوهیدرات های ساده در مواد غذایی مانند شیرینی ها و شکلات ها یافته می شوند. معمولا این منابع غذایی فاقد ویتامین، مواد معدنی و فیبر خوبی هستند.

حذف این شیرینی ها راه خوبی برای رژیم غذایی سالم تر و کاهش وزن است. منابع غذایی حاوی کربوهیدرات های پیچیده مانند نان سبوس دار، حبوبات و میوه ها حاوی مقادیر زیادی از مواد مغذی هستند که برای شما لازمند.

پس کربوهیدرات های ساده را تا حدامکان کم کنید اما منابع غذایی شامل کربوهیدرات های پیچیده را در برنامه غذایی خود داشته باشید.

 

باور نادرست 2: اگر روی برچسب یک ماده غذایی نوشته شده باشد کم چرب یا بدون چربی مصرف آن برای همه آزاد است و باعث افزایش وزن نمی شود.

بسیاری از غذاهای با برچسب کم چرب یا بدون چربی قند افزوده، نشاسته یا نمک زیادی دارند و چه بسا کالری آن ها از انواع دیگر بیشتر باشد. حتما برچسب مواد غذایی را کامل مطالعه کنید بخصوص ببینید چند کالری در هر سهم دارد.

 

باور نادرست 3: نخوردن صبحانه باعث افزایش وزن می شود.

خوردن صبحانه سالم قطعا به کنترل گرسنگی شما در طول روز کمک می کند و همچنین به شما کمک می کند به میان وعده های ناسالم نه بگویید. اما شواهد قطعی نداریم که نخوردن وعده صبح به طور مستقیم سبب افزایش وزن شود.

 

باور نادرست 4: خوردن غذا در شب باعث افزایش وزن می شود

معمولا افرادی که در آخر شب غذا می خورند وزن بیشتری دارند. یک علت ممکن این است که معمولا در آخر شب تمایل به خوردن اسنک های پرکالری بیشتر است. برخی از افراد بعد از خوردن میان وعده آخر شب، خواب خوبی ندارند و همین کم خوابی سبب تمایل به خوردن غذاهای ناسالم در روز بعد می شود.

پس لزوما غذاخوردن در آخر شب باعث افزایش وزن نمی شود بلکه نوع غذای مصرفی و الگوی زندگی شما مهم است. اگر بعد از خوردن شام گرسنه شدید، از میان وعده های سالم مانند ماست کم چرب یا هویچ استفاده کنید.

 

باور نادرست 5: گرسنگی به کاهش وزن سریع کمک می کند.

گرسنگی و غذانخوردن به نفع سلامت شما نیست. اگر شما در همه روز گرسنه باشید معمولا در آخر شب ولع زیادی برای غذاخوردن دارید. افرادی که کالری خود را با توصیه متخصص کم می کنند معمولا بیشتر چربی می سوزانند اما افرادی که گرسنگی می کشند بیشتر ماهیچه های خود را از دست می دهند.

به امید اینکه لاغر شوید، هیچگاه یک وعده غذایی را کاملا حذف نکنید.

منبع: 

در facebook به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در email به اشتراک بگذارید