هفت منبع کربوهیدراتی که برای فشارخون بالا بهتر است مصرف کنید.

دکتر بهاره نیکویه، دکتری علوم تغذیه و صنایع غذایی

لوگو

گنجاندن برخی از کربوهیدرات های سالم می تواند به افزایش مواد مغذی در رژیم غذایی و حفظ  فشار خون سالم شما کمک کند.

تقریباً از هر 2 بزرگسال آمریکایی، 1 نفر دارای فشار خون بالا هستند که آنها را در معرض خطر سکته مغزی، حمله قلبی و سایر پیامدهای نامطلوب قرار می دهد. هنگامی که فردی مبتلا به فشار خون بالا تشخیص داده می شود، اولین توصیه رژیم غذایی که به طور معمول داده می شود، محدود کردن مصرف سدیم در رژیم غذایی است.

در حالی که مصرف نمک در حداقل ممکن ایده خوبی است، بسیاری از عوامل دیگر نیز در حمایت از سطح فشار خون سالم نقش دارند.

پیروی از روش‌های غذایی برای توقف فشار خون یا رژیم غذایی DASH ، فشار خون را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد . رژیم DASH بر غذاهایی مانند غلات کامل، سبزیجات، میوه ها، شیر و لبنیات بدون چربی یا کم چرب، گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، آجیل، دانه ها، حبوبات و چربی های سالم تاکید دارد. مصرف سدیم باید به 2300 میلی گرم در روز محدود می شود و مصرف مواد غذایی حاوی مواد معدنی کلسیم، منیزیم و پتاسیم توصیه می گردد.

اگر عاشق کربوهیدرات هستید و فشار خون بالایی دارید، خبر خوب این است که رژیم غذایی DASH شامل چندین غذای غنی از کربوهیدرات است، بنابراین لازم نیست هنگام تلاش برای مدیریت سلامت خود کربوهیدرات را کاملا حذف کنید.

بر اساس یک مطالعه در سال 2019 انتخاب غذاهای حاوی کربوهیدرات های گیاهی مانند میوه ها، سبزیجات و غلات کامل ممکن است بهتر از رژیم های بدون کربوهیدرات به کاهش فشار خون به روشی طبیعی کمک کند . برعکس، بسیاری از قندهای اضافه شده از غذاهایی مانند نوشیدنی های شیرین شده با قند با سطوح بالاتر فشار خون و خطر بالاتر فشار خون همراه است.

محدود کردن کربوهیدرات های فرآوری شده و بسیار تصفیه شده مانند دونات و آب نبات و تمرکز بر کربوهیدرات هایی که دارای مواد مغذی تر و پیچیده تر هستند، یک قانون خوب برای انتخاب کربوهیدرات است.

7 کربوهیدراتی که برای فشار خون بهتر باید بخرید و مصرف کنید

در حالی که اکثر میوه‌ها، غلات کامل و سایر انتخاب‌های کربوهیدرات‌های مفید به طور کلی گزینه های خوبی برای رژیم غذایی مناسب برای فشار خون شما هستند، برخی از انتخاب‌های خاص وجود دارند که فواید منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهند و آن‌ها را به بهترین کربوهیدرات‌ها تبدیل می‌کنند.

   1- موز

موز یکی از بهترین غذاهای غنی از کربوهیدرات و سرشار از پتاسیم است که می تواند به کاهش فشارخون کمک کند. از آنجایی که انجمن قلب آمریکا توصیه می کند بزرگسالانی که فشار خون بالای 80/120 دارند، مصرف پتاسیم خود را در رژیم غذایی خود افزایش دهند ، گنجاندن موز در الگوی غذایی شما انتخاب هوشمندانه ای است.

   2- لوبیا

لوبیا مقداری کربوهیدرات طبیعی همراه با پروتئین گیاهی و مجموعه ای از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله منیزیم سالم برای حمایت از فشار خون را داراست. به علاوه، فیبر محلول و نامحلول، از جمله نشاسته مقاوم که به طور طبیعی در لوبیا یافت می شود، می تواند به کنترل فشار خون کمک کند .

   3- ماست

ماست به دلیل دارا بودن ارگانیسم های زنده و فعال که می‌تواند به حفظ تعادل میکروبیوم کمک کند، به یک غذای محبوب برای سلامت روده تبدیل شده است. اما ماست بسیار بیشتر از یک ماده غذایی لبنی حاوی پروبیوتیک است.

هنگامی که صحبت از حمایت از فشار خون می شود، یافته های منتشر شده در مجله بین المللی لبنیات در سال 2021 نشان داد که در افراد مبتلا به فشار خون بالا، خوردن ماست ممکن است به کاهش فشارخون کمک کند. ماست لبنی به طور طبیعی حاوی کلسیم، منیزیم و پتاسیم است که از مواد معدنی کاهنده فشار خون هستند. به علاوه، پروبیوتیک های موجود در ماست ممکن است نقش جداگانه ای در کاهش فشار خون داشته باشند .

ماست را می توان برای تهیه غذاهای مختلف استفاده کرد، از پارفیت ماست منجمد گرفته تا اسموتی میوه. البته، ماست را می توان به تنهایی میل کرد و روی آن کمی توت تازه و کمی عسل گذاشت.

اسموتی ماست، موز، توت ف
اسموتی موز و توت فرنگی
   4- خرما

خرما می تواند یک راه حل عالی برای افرادی باشد که می خواهند شیرینی بدون شکر اضافه را مصرف کنند. خوردن این میوه ها می تواند به کاهش فشارخون کمک کند. خرما حاوی فیبر، پتاسیم و منیزیم نیز است.

   5- جو دوسر

غلات کامل، مانند جو، گزینه های بهتری برای حمایت از فشار خون سالم در بین غلات هستند. بر خلاف غلات تصفیه شده که معمولاً فقط حاوی آندوسپرم غلات هستند، غلات کامل حاوی هر سه قسمت غلات – سبوس، آندوسپرم و جوانه – هستند که به این غذاها یک مزیت غذایی می بخشد. غلات کامل حاوی مواد مغذی فراوان و متنوع با فواید بالقوه سلامتی، از جمله فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی بیشتر در مقایسه با اکثر همتایان تصفیه شده خود هستند. یک مطالعه در سال 2020 ، ارتباط  بین مصرف بیشتر غلات کامل و کاهش خطر فشار خون بالا را نشان داد.

خوردن مقدار زیادی غلات کامل غنی از فیبر ممکن است با تقویت میکروبیوتای روده، خطر ابتلا به فشار خون را کاهش دهد. جو دوسر ممکن است به علت دارا بودن نوعی فیبر به نام بتا گلوکان است که با کاهش فشار خون سیستولیک و فشار خون دیاستولیک مرتبط باشد.

جودوسر دارچینی
اسموتی دارچینی
   6- بلوبری

بر اساس یک مطالعه در سال 2019 ، خوردن حدود 1 لیوان بلوبری، ممکن است به کاهش فشار خون سیستولیک کمک کند. بلوبری حاوی فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است که می تواند به حمایت از سلامت قلب و عروق و سلامت کلی فرد کمک کند.

   7- آب پرتقال

نوشیدن یک لیوان آب پرتقال طبیعی می تواند برای سیستم ایمنی بدن برای شما مفید باشد. آب پرتقال تازه منبع طبیعی پتاسیم است. به علاوه آب پرتقال حاوی آنتی اکسیدانی به نام هسپریدین است. بر اساس یک پژوهش، این آنتی اکسیدان ممکن است به طرق مختلف در حمایت از سلامت قلب نقش داشته باشد .

منبع: 

در facebook به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در email به اشتراک بگذارید