تغذیه و افسردگی

سمیرا ربیعی، دکتری تغذیه و رژیم درمانی

ارتباط بین تغذیه و بیماری های جسمی، به خوبی توسط عموم جامعه قابل درک است ولی در خصوص ارتباط بین تغذیه و اختلالات روانشناختی نظیر افسردگی، معمولا آگاهی محدودتری وجود دارد.  در زیر، به برخی مواد مغذی که کمبود آن ها بدن را در معرض افسردگی قرار می دهد اشاره شده است:

تغذیه و افسردگی

 1- ویتامین های گروه B، بخصوص ویتامین B6 و B9 بدلیل عملکرد آن ها در تولید هورمون سروتونین که به عنوان هورمون ضدافسردگی شناخته می شود.جگر، انواع گوشت، موز، مغزدانه ها، سبزیجات و حبوبات، منابع غنی این ویتامین ها هستند.

2- ویتامین D که بهترین راه تامین آن، قرار گرفتن مستقیم در معرض نور خورشید است. با این حال، ماهی های چرب، زرده تخم مرغ و مواد غذایی غنی شده با ویتامین D نیز می توانند تامین کننده این ویتامین باشند.

 3- اسیدهای چرب امگا3 ، بدلیل نقش آن ها در برقراری ارتباطات بین سلول های مغز و تنظیم میزان ترشح سروتونین و دوپامین. ماهی ها مهمترین منبع دریافت اسیدهای چرب امگا3 هستند.

4- کم آبی. مصرف روزانه 8 لیوان مایعات توصیه می شود که بهتر است نیمی از این مقدار، آب باشد.

علاوه بر عوامل فوق، زیاده روی در مصرف برخی مواد غذایی که در زیر به آن ها اشاره می شود نیز می تواند در بروز افسردگی موثر باشد:

فست فودها و غذاهای چرب، غلات تصفیه شده، گوشت های فرآوری شده (سوسیس و کالباس)، شکر و نوشیدنی های شیرین، مواد غذایی حاوی سدیم بالا، مواد غذایی حاوی چربی های جامد و اسیدهای چرب ترانس، نوشیدنی های الکلی.

منبع: 

در facebook به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در email به اشتراک بگذارید