با خوردن منظم لیمو چه اتفاقی برای بدن شما می افتد؟

دکتر بهاره نیکویه، دکتری علوم تغذیه و رژیم درمانی

لوگو

لیموهای لذیذ، خوش طعم و با طراوت یکی از اصلی ترین مواد مورد علاقه آشپزخانه هستند. اما آیا تا به حال به ارزش غذایی آنها فکر کرده اید؟ در این مقاله، به فواید سلامتی لیمو و مضرات احتمالی آن می پردازیم و نکات تخصصی را برای گنجاندن آن در رژیم غذایی خود به اشتراک می گذاریم.

ارزش تغذیه ای لیمو

طبق گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA)، یک لیمو کامل (65 گرم) حاوی:

  • انرژی 19 کالری
  • کربوهیدرات 6 گرم
  • فیبر غذایی 2 گرم 
  • قند کل 2.5 گرم
  • پروتئین 1 گرم
  • چربی کل صفر گرم 
  • چربی اشباع شده صفر گرم
  • کلسترول صفر گرم
  • سدیم 2 میلی گرم
  • ویتامین 34 میلی گرم
  • پتاسیم 90 میلی گرم
  • منیزیم 5 میلی گرم
چه اتفاقاتی برای بدن شما می افتد اگر مرتب لیمو مصرف کنید؟
ممکن است سلامت پوست بهتری داشته باشید.

لیمو سرشار از ویتامین C است و به افزایش سنتز کلاژن کمک می کند که برای نرمی و درخشندگی پوست مهم است. ارین پالینسکی وید،  متخصص تغذیه می گوید : لیمو منبع عالی ویتامین C است، آنتی اکسیدانی که به محافظت از سلول ها در برابر آسیب کمک می کند. ویتامین C همچنین به بدن شما کمک می کند تا برای پوست شما کلاژن بسازد، به بدن شما کمک می کند آهن را جذب کند و از سیستم ایمنی بدن شما حمایت می کند.

ممکن است خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش دهید.

تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن روزانه کنسانتره آب لیمو رقیق شده در آب ممکن است سطح سیترات ادرار را افزایش دهد، سیترات نمکی است که به کلسیم متصل می شود و ممکن است به جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک کند. اسید سیتریک موجود در لیمو با رقیق کردن ادرار و افزایش محتوای سیترات آن، خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می دهد.

به جذب بهتر آهن غذا کمک می کند.

لیمو سرشار از ویتامین C است که مطالعات نشان می دهد می تواند جذب آهن را به طور قابل توجهی افزایش دهد، به ویژه آهنی از منابع گیاهی به دست می آید. آهن برای تولید انرژی و رشد و خون سازی ضروری است.

لیمو حاوی ویتامین C و اسید سیتریک است که به جذب آهن از گیاهان کمک می‌کند. این ممکن است از کم خونی، که اغلب به دلیل کمبود آهن ایجاد می شود، جلوگیری کند.

 ممکن است آنتی اکسیدان بیشتری مصرف کنید.

بر اساس مطالعه‌ای که در سال 2021 در Frontiers in Nutrition منتشر شد، لیمو سرشار از فلاونوئیدها است که می تواند خواص آنتی‌اکسیدانی طبیعی به لیمو بدهد و سیستم ایمنی و سلامت کلی شما را تقویت کند . پالینسکی وید می‌گوید: لیمو منبع غنی فلاونوئیدها است که آنتی اکسیدان‌هایی هستند که به حذف رادیکال‌های آزاد که می‌توانند به سلول‌های بدن آسیب برسانند، کمک می‌کنند.

خطرات بالقوه خوردن لیمو

مانند بسیاری از مواد غذایی دیگر، مصرف لیمو در حد اعتدال ضروری استبر اساس یک مطالعه در سال 2018 که در مجله پزشکی پان آفریقایی منتشر شد ، محتوای اسید سیتریک بالای لیمو ممکن است مینای دندان را فرسایش دهد و در صورت مصرف بیش از حد به مرور زمان منجر به ضعیف شدن مینای دندان شود.

علاوه بر این، در افرادی که از رفلاکس اسید رنج می برند، خوردن بیش از حد لیمو می تواند باعث سوزش سر دل شود، به خصوص زمانی که با معده خالی خورده شوداگر به مرکبات مانند پرتقال حساسیت دارید، ممکن است به لیمو نیز حساسیت داشته باشیدهمچنین، مرکبات و آب میوه ها می توانند باعث تحریک و بدتر شدن زخم های دهان شوند.

آب طعم دار، لیمو و خیار
نکاتی برای افزودن لیمو به یک الگوی غذایی سالم

در اینجا نکاتی برای گنجاندن بیشتر لیموترش در یک الگوی غذایی سالم وجود دارد.

  • آب لیمو را به آب اضافه کنید:  نوشیدن آب حاوی آب لیمو می تواند به شما کمک کند هیدراته بمانید و دریافت ویتامین C را افزایش دهید. نصف لیمو را در یک لیوان آب فشار دهید و آن را اول صبح یا در طول روز بنوشید.
  • از پوست لیمو برای طعم دادن استفاده کنید:  رنده لیمو یک راه عالی برای طعم دادن به کیک ها و شیرینی ها و سس ها است.  از یک رنده برای برداشتن لایه بیرونی پوست لیمو و اضافه کردن آن به غذاهای مورد علاقه خود استفاده کنید
بلوندی لیمو و توت فرنگی
بلوندی لیمو و توت فرنگی
  • آب لیمو را به چای اضافه کنید:  افزودن آب لیمو به چای می‌تواند ویتامین C را تامین کرده و بدون افزودن شکر، طعم و مزه‌ای را به آن اضافه کند.

  • آب لیموی تازه را روی غذاهای مورد علاقه خود بپاشید:  آب لیموی تازه به انواع غذاها از غذاهای ماهی و مرغ گرفته تا سبزیجات طعم می بخشد. فقط آب لیمو را روی غذای آماده شده بریزید و لذت ببرید

  • لیموهای خود را در یخچال نگهداری کنید: با نگهداری لیموترش در یک کیسه پلاستیکی در بسته در یخچال، طراوت آن را افزایش دهید و لیموهای بریده شده را در ظرف در بسته به صورتی نگهداری کنید که سمت برش خورده به سمت پایین باشد. این به جلوگیری از خشک شدن آنها کمک می کند و آبدار بودن آنها را برای مدت طولانی تری حفظ می کند.
چای لیمو زنجبیلی
  • سوالات متداول

    آیا خوردن هر روز لیمو بی خطر است؟

    مصرف روزانه لیمو برای اکثر افراد بی خطر است و می تواند فواید سلامتی داشته باشد. لیمو منبع غنی ویتامین C و آنتی اکسیدان است که از عملکرد سیستم ایمنی و سلامت کلی حمایت می کند. با این حال، برای جلوگیری از مشکلات دندانی بالقوه به دلیل ماهیت اسیدی، از لیمو در حد اعتدال لذت ببرید.

    آیا لیمو برای فشار خون بالا مفید است؟

    طبق یک مطالعه در سال 2023 در مجله Nutrients ، لیمو ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند. آنها حاوی پتاسیم هستند که به تعادل سطح سدیم کمک می کند و فلاونوئیدهای موجود در لیمو ممکن است به سلامت قلب و عروق کمک کنند. گنجاندن لیمو در یک رژیم غذایی سالم برای قلب ممکن است انتخاب مثبتی برای کسانی باشد که فشار خون بالا دارند.

    آیا مصرف زیاد آب لیمو برای کلیه مضر است؟

    آب لیمو به طور کلی در حد اعتدال بی خطر است و می تواند یک اثر ادرارآور خفیف داشته باشد که در واقع می تواند به بهبود عملکرد کلیه کمک کند، هرچند در نوع خاصی از انواع سنگ های کلیه مصرف بیش ازحد آبلیمو ممکن است مضر باشد، اگر در مورد سلامت کلیه خود نگران هستید، با متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

    سخن پایانی

    لیمو یک نیروگاه تغذیه ای است که سزاوار جایگاهی در هر الگوی غذایی سالم است. آنها منبع غنی ویتامین C، فیبر، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی ضروری مانند پتاسیم، کلسیم و منیزیم هستند. مصرف متعادل لیمو حتی ممکن است به بهبود سلامت پوست، کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه، افزایش جذب آهن، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش فشار خون کمک کند. با این حال، تحقیقات نشان می دهد که مصرف بیش از حد لیمو می تواند به مینای دندان به دلیل محتوای اسید سیتریک بالای آن آسیب برساند. لیمو را در حد اعتدال مصرف کنید تا از فواید طعم و مزه آن بهره مند شوید.

در facebook به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در email به اشتراک بگذارید